TYP: a1

Mało brakowało...

wtorek, 24 października 2023
Hanka Ciężadło

Szalejący na Bałtyku sztorm omal nie pozbawił nas jedynego okrętu podwodnego, jakim dysponujemy. Pod wpływem żywiołu jeden z wycofanych ze służby niszczycieli miał bowiem zerwać cumy i malowniczo wpasować się w rufę stojącego nieopodal Orła. Na szczęście pogłoski o katastrofie okazały się przesadzone. 

10 w skali Beauforta

Nasze morze, przy całym swoim uroku, miewa czasem humory i potrafi być naprawdę groźne. Warunki, jakie panowały w ubiegłym tygodniu w Zatoce Gdańskiej, były bardzo ciężkie, dlatego załogi okrętów zacumowanych w Porcie Wojennym Gdynia zostały postawione w stan alarmowy w gotowości do wyjścia na morze celem pilnowania lin.

Na szczęście żadna z jednostek 3. Flotylli Okrętów nie zerwała cum, czego jednak nie można powiedzieć o okrętach wycofanych ze służby. Ex-niszczyciel min proj. 206FM, będący własnością Agencji Mienia Wojskowego, pod wpływem silnego wiatru i dużego zafalowania, zerwał liny i zaczął niebezpiecznie dryfować w kierunku zacumowanego nieopodal Orła.

Uderzył, czy nie?

Jak to zwykle w takich wypadkach bywa, natychmiast pojawiły się rozbieżne opinie na temat tego, czy nieposłuszna jednostka rzeczywiście uderzyła w Orła, czy niekoniecznie. Jeśli by tak się stało, oznaczałoby to praktycznie koniec wysłużonego okrętu podwodnego; kolizja od strony rufy doprowadziłaby bowiem do uszkodzenia sterów i śruby, a znalezienie części zamiennych, no cóż... prawdopodobnie byłoby niemożliwe z uwagi na wiek Orła i obecną sytuację geopolityczną. Warto bowiem pamiętać, że nasz okręt podwodny jest produkcji radzieckiej – i tak się składa, że jedynym państwem, które obecnie mogłoby dysponować częściami zamiennymi do niego, jest Rosja.

Dywagacje na temat ewentualnych uszkodzeń okrętu uciął jednak rzecznik prasowy 3 Flotylli. Potwierdził on, że były niszczyciel min zerwał cumy oraz że wskutek tego doszło do kolizji, jednak szczęśliwym trafem okręt nie uderzył w Orła, ale w pirs tuż obok niego.

Co więcej, nurkowie wysłani na miejsce celem dokonania oględzin kadłuba i urządzeń sterowniczych nie stwierdzili uszkodzenia żadnych kluczowych elementów. Czyli szczęśliwym zbiegiem okoliczności Dywizjon Okrętów Podwodnych nadal ma czym pływać...

 

Tagi: Bałtyk, Orzeł, okręt podwodny, sztorm, kolizja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 6 lipca

Bruno Peyron na "Orange 2" bije rekord przejścia Atlantyku (2925 Mm w czasie 4 dni, 8 godzin, 23 minuty, 5 sekund).
czwartek, 6 lipca 2006
Francis Joyon bije na trimaranie "IDEC" rekord przejścia Atlantyku z czasem 6 dni, 4 godziny, 1 minuta, 5 sekund (2980 Mm).
środa, 6 lipca 2005
Wyruszył s/y "Generał Zaruski" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Rościszewskiego; statek dotarł aż do Hornsundu i Zatoki Białych Niedźwiedzi, do polskiej stacji arktycznej. Rejs zakończył się 31.08.1975 r. w Gdyni.
niedziela, 6 lipca 1975
Z Hamilton na Bermudach wystartował do transatlantyckich regat z metą w Travemunde s/y "Komodor" pod dowództwem Kpt. Tadeusza Siwca; był to pierwszy start polskiego jachtu w regatach oceanicznych.
sobota, 6 lipca 1968
Na Morawach urodził się Richard Konkolski, żeglarz czechosłowacki, dwukrotny uczestnik wokółziemskich regat dookoła świata BOC Challenge.
wtorek, 6 lipca 1943
Zakończył rodzinny rejs dookoła świata na szkunerze "Sunbeam" Thomas Brassey; trasa o długości 37 000 Mm wiodła z Cowes przez Rio de Janeiro, Cieśninę Magellana, Tahiti, Honolulu, Colombo, Kanał Sueski, Gibraltar do Cowes.
piątek, 6 lipca 1877