TYP: a1

Deutsche Marine ma spory problem

czwartek, 8 kwietnia 2021
Hanka Ciężadło
U naszych zachodnich sąsiadów wybuchł ostatnio mały skandal: okazało się bowiem, że w niemieckich okrętach podwodnych montowane są rosyjskie systemy nawigacyjne. Jak to wpłynie na obronność Niemiec oraz sił NATO – i czy taki system w razie ewentualnych działań wojennych nie okaże się przypadkiem koniem trojańskim?
 
Odkrycie niemieckiej prasy
Całą burzę wokół kwestii bezpieczeństwa cybernetycznego rozpętała informacja zamieszczona w tygodniku Bild dam Sonntag z 28 marca. Ujawniono tam, że od 2005 roku w niemieckich okrętach podwodnych montowane są systemy nawigacyjne produkowane przez rosyjską spółkę Tranzas z Sankt Petersburga. 
Decyzję co do dostawcy tego typu rozwiązań podjęło federalne ministerstwo obrony Niemiec. Miało to miejsce podczas rządów Gerharda Schrödera, jednak kiedy po kolejnych wyborach władzę przejęła Angela Merkel, współpraca z rosyjskim przedsiębiorstwem była kontynuowana.
 
Oj tam, oj tam
W efekcie tej współpracy rosyjskie systemy nawigacyjne zostały zamontowane w okrętach podwodnych U35 (S185) i U36 (S186). Jednostki zostały wprowadzone do służby w 2015 i 2016 roku, a więc już za rządów pani Merkel.
Przedstawiciele resortu obrony twierdzą jednak, że przecież wszystko jest w porządku – ewentualne zagrożenia cybernetyczne są „pod pełną kontrolą”. Nieco innego zdania są oficerowie Deutsche Marine oraz Bundesamt für Verfassungsschutz (Federalny Urząd Ochrony Konstytucji), będący w praktyce cywilnym wywiadem Republiki Federalnej Niemiec.
 
A co "w razie wu"?

Przedstawiciele Bundesamt für Verfassungsschutz mówią wprost o możliwości sabotażu ze strony obcych państw. Warto przypomnieć, że Rosja nie jest członkiem NATO i choćby z tego powodu należy zachować pewną rezerwę, współpracując z nią w zakresie wojskowości. 

Specjaliści BfV podkreślają też, że systemy nawigacyjne montowane w niemieckich okrętach podwodnych powinny pochodzić z państw Unii Europejskiej, a przynajmniej z krajów NATO. W przeciwnym razie atak cybernetyczny może nie tylko utrudnić nawigację, ale w skrajnym wypadku nawet unieruchomić okręty podwodne Deutsche Marine. Dane nawigacyjne z rosyjskich systemów mogą przecież łatwo zostać podsłuchane i zmanipulowane. I co wtedy?

No właśnie
Ta sytuacja budzi zaniepokojenie nie tylko BfV, ale też niemieckich polityków. Tobias Lindner, będący rzecznikiem ds. polityki obronnej grupy parlamentarnej partii Zielonych, oficjalnie wezwał dowództwo Bundeswehry do złożenia zapewnienia, iż rosyjskie oprogramowanie nawigacyjne nie stanowi zagrożenia dla obronności niemieckiej marynarki wojennej. Zażądał też wyjaśnienia, co takiego kierowało decydentami, że podjęli i kontynuowali przez kilkanaście lat współpracę z rosyjską spółką.

 

Tagi: Niemcy, Rosja, nawigacja, cybernetyka, atak, okręt podwodny, bezpieczeństwo, sabotaż
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 15 lipca

W wieku 86 lat zmarł Zenon Gralak, żeglarz, działacz Pomorskiego Związku Żeglarskiego, dziennikarz i publicysta morski oraz współtwórca nagrody „Rejs Roku”
środa, 15 lipca 1410
Z Port Huron (USA) na Jeziorze Huron wyruszył jacht "Gemini" biorąc udział w regatach Millennium 600 organizowanych wspólnie przez Bayview Yacht Club i Chicago Yacht Club z okazji stulecia regat Chicago Mac. Trasa liczyła 600 mil i prowadziła przez jezior
sobota, 15 lipca 2000
Zmarła Kpt. Teresa Dudzic-Zając; już w 1946 roku była zawodniczką i działaczką Akademickiego Związku Morskiego we Wrocławiu, potem wieloletnim członkiem kadry narodowej, później została trenerem i sędzią.
poniedziałek, 15 lipca 2002
Umiera Bogdan Dacko, który jako pierwszy po wojnie przepłynął Atlantyk na s/y "Hermes".
niedziela, 15 lipca 1990
Urodziła się Kapitan Krystyna Chojnowska-Liskiewicz, która na s/y "Mazurek" jako pierwsza kobieta na świecie odbyła samotny kobiecy rejs dookoła świata.
środa, 15 lipca 1936
W Gdyni odbył się chrzest żaglowca "Zawisza Czarny", jednostki przeznaczonej dla harcerzy, zbudowanej na bazie lugotrawlera "Cietrzew", który wcześniej został wycofany z eksploatacji.
piątek, 15 lipca 1960
Odbyła się kolejna edycja regat o Puchar Ameryki; kolejny raz wygrała załoga amerykańskiego jachtu - obrońcy pucharu "Resolute" z Kpt. Charlesem Adamsem.
czwartek, 15 lipca 1920