TYP: a1

Będą wspólne patrole na Bałtyku?

czwartek, 28 listopada 2024
Hanka Ciężadło

Premier Donald Tusk zaproponował ostatnio, by kraje bałtyckie i nordyckie wspólnie patrolowały Bałtyk. Propozycja padła podczas szczytu Nordycko-Bałtyckiej Ósemki (NB8). Jak będzie wygladać tego rodzaju inicjatywa - i czy sprawdzi się w praktyce?

Jak to ma działać?

Założenia są dość proste – tym bardziej że niczego nie trzeba tutaj budować od zera. Takie międzynarodowe patrole mogą przecież być realizowane na podobnych zasadach, jak operacje NATO Baltic Air Policing. A ponieważ w skład grupy NB8 wchodzą kraje będące członkami sojuszu, współpraca powinna pójść gładko.

W ramach projektu proponowane są nie tylko patrole, ale też intensywna wymiana informacji pomiędzy członkami grupy. A ponieważ wiadomo dokładnie, które z państw mających dostęp do Morza Bałtyckiego jest zagrożeniem dla sąsiadów, kraje NB8 planują też wspólne studia sowietologiczne oraz analizę sposobu funkcjonowania rosyjskiej floty.

Dlaczego Bałtyk jest tak ważny?

Wcale nie przez to, że to nasze osobiste morze. Tu nie ma miejsca na sentymenty – ale na rozsądne planowanie działań już tak. Na Bałtyku znajdują się nie tylko porty, ale też instalacje zapewniające krajom bałtyckim dostęp do paliw, łączności, energii itp.

A ponieważ ostatnimi czasy podmorska infrastruktura na Bałtyku doświadcza najrozmaitszych niewyjaśnionych wypadków, których sprawcy nie ponoszą żadnych konsekwencji, należy założyć, że tego rodzaju „awarie” będą się powtarzać. Wspólne patrole zapewne nie wyeliminują problemu w stu procentach – ale być może posłużą jako straszak.

Czyżby nowy kierunek?

Trudno zaprzeczyć, że jak dotąd cała nasza polityka (ta wielka, ponad polsko-polskimi podziałami) koncentrowała się na osi wschód-zachód. Tak było od dawna i, co wiemy z historii, nieszczególnie dobrze na tym wychodziliśmy.

Fakt zacieśnienia współpracy z krajami grupy NB8 (a są to: Dania, Estonia, Finlandia, Islandia, Litwa, Łotwa, Norwegia i Szwecja) wskazuje wyraźnie, że nastąpiły tu istotne zmiany; teraz będziemy orientować nasze działania na kierunku północ-południe. A ponieważ kraje zrzeszone w NB8 znajdują się w podobnej sytuacji pod względem bezpieczeństwa (może poza Islandią), można mieć nadzieję, że wspólne działania będą sprawne i skuteczne.

 

Tagi: Bałtyk, bezpieczeństwo, Rosja, NB8
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 6 lipca

Bruno Peyron na "Orange 2" bije rekord przejścia Atlantyku (2925 Mm w czasie 4 dni, 8 godzin, 23 minuty, 5 sekund).
czwartek, 6 lipca 2006
Francis Joyon bije na trimaranie "IDEC" rekord przejścia Atlantyku z czasem 6 dni, 4 godziny, 1 minuta, 5 sekund (2980 Mm).
środa, 6 lipca 2005
Wyruszył s/y "Generał Zaruski" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Rościszewskiego; statek dotarł aż do Hornsundu i Zatoki Białych Niedźwiedzi, do polskiej stacji arktycznej. Rejs zakończył się 31.08.1975 r. w Gdyni.
niedziela, 6 lipca 1975
Z Hamilton na Bermudach wystartował do transatlantyckich regat z metą w Travemunde s/y "Komodor" pod dowództwem Kpt. Tadeusza Siwca; był to pierwszy start polskiego jachtu w regatach oceanicznych.
sobota, 6 lipca 1968
Na Morawach urodził się Richard Konkolski, żeglarz czechosłowacki, dwukrotny uczestnik wokółziemskich regat dookoła świata BOC Challenge.
wtorek, 6 lipca 1943
Zakończył rodzinny rejs dookoła świata na szkunerze "Sunbeam" Thomas Brassey; trasa o długości 37 000 Mm wiodła z Cowes przez Rio de Janeiro, Cieśninę Magellana, Tahiti, Honolulu, Colombo, Kanał Sueski, Gibraltar do Cowes.
piątek, 6 lipca 1877