TYP: a1

Krakowscy studenci budują łódź solarną

piątek, 4 marca 2016
Monika Frenkiel
To połączenie nowych technologii, poszukiwania alternatywnych źródeł energii oraz… żeglarskiej pasji. Studenci krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej pracują właśnie nad projektem łodzi solarnej.


W teamie AGH Solar Boat Team bierze udział 39 osób - studenci z Akademickiego Klubu Żeglarskiego AGH oraz ze Studenckiego Koła Naukowego Eko-Energia. Jak mówi Joanna Maraszek, odpowiedzialna za promocję projektu, to jedna z niewielu naprawdę międzywydziałowych uczelnianych inicjatyw. Głównym celem jest udział w zawodach łodzi solarnych, chociaż chodzi także o zaprezentowanie innowacyjnego podejścia do wykorzystania alternatywnych źródeł energii.

- To pierwszy projekt na uczelni bazujący na odnawialnych źródłach energii. Jeśli używamy energii elektrycznej, nie ogranicza nas pojemność baku. Ogranicza nas pogoda. A to sprawia, że jesteśmy bardzo blisko klasycznego żeglarstwa – podkreśla Joanna Maraszek.

AGH Solar Boat Team ma wsparcie władz Akademii, warsztat (oraz zgodę na modyfikacje budynku, kiedy trzeba będzie wyprowadzać gotową łódkę) i projekt. Jego członkowie prowadzą rozmowy ze sponsorami, na przykład firmą, która miałaby wykonać panele słoneczne. W tym czasie konstruktorzy pracują nad rozwiązaniami, często innowacyjnymi nie tylko na skalę kraju.

– Łódka będzie zaopatrzona w hydroskrzydła. Powodują one, że po osiągnięciu określonej prędkości łódź uniesie się nad wodę. Nie tylko będzie się po niej ślizgać, ale będzie się unosić nad wodą – o jednym z nich bliżej opowiada Joanna Maraszek. – Spowoduje to zmniejszenie oporu wody i tym samym mniejsze zużycie energii. Skrzydła będą sterowalne i będą się dostosowywać do parametrów wody, na przykład fal, żeby utrzymywać łódź w stabilnej pozycji.

Konstrukcyjnych wyzwań przy budowie łodzi jest sporo – najważniejsze to stabilizacja łodzi oraz kompromis między jej wagą a wytrzymałością. Konstruktorzy liczą każdy gram i już wiedzą, że sternik łodzi będzie musiał ważyć 80 kilo. Sam sternik został już wybrany - w przypadku jego niewystarczającego ciężaru trzeba będzie dociążyć łódź pod jego siedzeniem. Kolejne wyzwanie to zabezpieczenie instalacji elektrycznej przed wpływem wody morskiej. – Tych wyzwań będzie znacznie więcej. Będziemy jednak prowadzić etap konsultacji, które pozwolą nam rozwiać wątpliwości – dodaje Joanna Maraszek.




TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 18 June

"Club Med" bije rekord trasy Kadyks - San Salvador z wynikiem 10 dni, 14 godzin, 54 minuty, 43 sekundy (15,3 w). Poprzedni rekord należał do katamarana "Jet Services V" Serge Madeca.
niedziela, 18 czerwca 2000
rozpoczęły się 6. etapowe regaty, w których startowało 81 jachtów, 163 żeglarzy. W klasie Finn wygrał Czesław Marchaj, a sędzią regat był Bolesław Kowalski.
piątek, 18 czerwca 1954
Na łodzi o długości 9 m nazwanej "Great Western" amerykański rybak Howard Blackburn, wcześniej pozbawiony palców u rąk, wyruszył w samotny rejs z Gloucester w Stanach Zjednoczonych; dotarł do Gloucester w Anglii po 61 dniach żeglugi.
niedziela, 18 czerwca 1899