TYP: a1
MAPA
Dzień 1
0 Mm
(0 Mm)
Sukošan położony jest w połowie drogi pomiędzy miejscowościami Bibinje i Biograd. Znany jest jako ośrodek żeglarski, kraina dobrych win i gościnnych mieszkańców. Stąd można wybrać się na rejs w okolice Dugiego Otoku, wyspy Pag, Vir i innych pobliskich, ale należy pamiętać, że te tereny są dość dzikie, pozbawione roslinności i wody. Jest to jednak rejon idealny dla tych, którzy lubią ciszę i spokój. Sukošan oferuje nocleg dla żeglarzy w marinie Dalmacija - największej nad Adriatykiem.
Dzień 2
28 Mm
(28 Mm)

Zatoka Telaščica znajduje się na północno-wschodnim krańcu wyspy Dugi Otok. Bardziej przypomina duże jezioro, niż morską zatokę na wyspie – jest bardzo długa, możemy zatem jeszcze przez spory czas nie uruchamiać silnika, jeno płynąć pod żaglami, jak nie przymierzając po zalewie Solińskim. Brzegi obrośnięte gęstym lasem piniowym, przy słonecznej pogodzie poczujemy jego, przyprawiający o zawrót głowy, zapach. Warto poświęcić trochę czasu i dotrzeć jak najdalej w jej głąb. Znajdziemy tam sporo boi cumowniczych, a jeśli nie uda nam się dopaść żadnej wolnej, to możemy zdecydować się na stanie na kotwicy – trzeba wtedy sprawdzić prognozę pogody, bowiem podczas bory, mogą tu schodzić ze wzgórz otaczających zatokę, silne szkwały. W takim wypadku jachty powinny kotwiczyć na północny zachód od wysepki Korotan.

Telaščica to dobre miejsce na dłuższy postój, spokojna woda zachęca do kąpieli, zaopatrzenie zapewni nam market Mirko – czyli miły tubylec dopływający do naszego jachtu swoją łódeczką, obficie zaopatrzoną w owoce i warzywa, a resztę zakupów możemy zrobić wybierając się na dłuższy spacer ścieżką prowadzącą z końca zatoki, przez otaczające ją góry, do miejscowości Sali na północnej stronie wyspy.

Zatrzymując się w tu na dłużej, warto także zorganizować sobie wyprawę do słonego jeziora Mir, znajdującego się na południowej stronie cypla otaczającego zatokę. Postój znajdziemy w niewielkiej zatoczce, raczej łatwiej będzie zacumować przy kilkunastu bojach, bowiem falochrony przy których teoretycznie można by się zatrzymać są z reguły zajęte przez statki wożące turystów. Na brzegu znajduje się restauracja, dosyć oblężona przez wakacyjnych gości. Podczas niezbyt długiej wędrówki do jeziora napotkamy prawdopodobnie stado osłów, garnących się do wszystkich odwiedzających to miejsce turystów, są miłe, cierpliwe i przyjazne. Porzucą nasze towarzystwo natychmiast, gdy pojawi się statek wycieczkowy.

Tu konieczna jest uwaga, otóż Telaščica to teren Parku Narodowego, za pobyt w tym miejscu tak czy siak zapłacimy, a nocleg przy boi jest wliczony w cenę opłaty, dlatego jak już tu przypłynęliśmy, warto zatrzymać się na noc, korzystając ze wszelkich dostępnych rozkoszy.

Jeszcze jedna uwaga – nie ma tu możliwości uzupełnienia słodkiej wody, ani podładowania akumulatorów, weźmy to pod uwagę decydując się na postój w tej przepięknej zatoce.

Dzień 2
60 Mm
(28 Mm)
Dzień 3
105 Mm
(77 Mm)
Dzień 4
127 Mm
(22 Mm)
Kotwicowisko po południowej stronie wyspy Sveti Klement (alternatywa dla cumowania w marinie ACI Palmižana).
Dzień 5
131 Mm
(4 Mm)
W sezonie zatłoczony; mało miejsc do cumowania.
Dzień 5
144 Mm
(4 Mm)
Zatoczka w niewielkiej odległości od Stari Gradu. Alternatywa dla cumowania w mieście.
Dzień 6
147 Mm
(16 Mm)
Jest to drugie co do wielkości miasto na wyspie Hvar. Zgodnie z nazwą jedno z najstarszych w Dalmacji. Położone jest w głębi zatoki Starigradski Zaljev. W pewnej odległości od miasta, usytuowany jest port promowy, dawniej promy podchodziły do samego miasta zatrzymując się w ciągle widocznej przystani. Dzięki oddaleniu promu samochodowego od centrum miejscowości miasto zyskało na spokoju. Można mieć wrażenie, ze tu czas się zatrzymał – przynajmniej w okresach poza sezonem. Zatoka, która podpływamy do miasta oferuje kilka niezłych kotwicowisk i tak na jej północno-wschodnim brzegu jest to luka Tiha, atrakcyjnie rozbudowana, z kilkoma mini zatokami, w których można spokojnie kotwiczyć ( głębokość między 7 a 14 metrów).

Drugie takie miejsce, to również znajdująca się po wschodniej stronie zatoczka Zavala, położona bliżej samego miasta. Miejsca do cumowania w Stari Grad można znaleźć przy południowym nabrzeżu w pobliżu kapitanatu. W czasie manewrów cumowniczych należy zachować szczególną ostrożność bowiem w okolicach czwartej dalby cumowniczej znajduje się zatopiony na głębokości 1,5 metra spory blok betonowy. Po północnej stronie zatoki portowej można znaleźć kilka boi cumowniczych. Kotwiczyć można także w okolicach wejścia do miejskiej zatoki. Trzeba uwzględnić fakt, iż zabronione jest kotwiczenie na wschód od linii przylądek Rabe a miejscowość Maslinica - ten zakaz spowodowany jest względami ekologicznymi, chodzi o to aby nie rozprzestrzeniać rosnącego tu glonu z rodzaju „pełzatka”.

Teraz jedna uwaga - przy silnym jugo prąd w zatoce czasami osiąga szybkość dwóch węzłów, a skumulowany między wyspami Hvar i Brač potrafi w pewnych sytuacjach spiętrzyć znacznie wodę zarówno w samej zatoce jak i przy nabrzeżu w Stari Grad.
Dzień 6
158 Mm
(16 Mm)
Znany z pocztówek Złoty Róg z piasku. Piasek niestety jest dość gruboziarnistym żwirkiem, bosą stopą dość ciężko się po nim chodzi. Można zacumować obok i podpłynąć wpław lub pontonem.
Dzień 6
189 Mm
(16 Mm)
W miejscowości przy kei miejskiej nocuje prom z Trogiru. Z tego względu kotwiczyć należy - co w zasadzie powinno być oczywiste - poza obrębem szlaku żeglownego, którego lewą stronę wyznacza czerwona boja. Mimo braku toalet i pryszniców, a także dostępu do wody i prądu, znalezienie miejsca w marinie może być trudne, ponieważ jest ich niewiele.
Dzień 7
231 Mm
(84 Mm)
Dzień 8
244 Mm
(13 Mm)
Sukošan położony jest w połowie drogi pomiędzy miejscowościami Bibinje i Biograd. Znany jest jako ośrodek żeglarski, kraina dobrych win i gościnnych mieszkańców. Stąd można wybrać się na rejs w okolice Dugiego Otoku, wyspy Pag, Vir i innych pobliskich, ale należy pamiętać, że te tereny są dość dzikie, pozbawione roslinności i wody. Jest to jednak rejon idealny dla tych, którzy lubią ciszę i spokój. Sukošan oferuje nocleg dla żeglarzy w marinie Dalmacija - największej nad Adriatykiem.
TYP: a3