TYP: a1

Wyścig gigantów na Atlantyku

czwartek, 1 czerwca 2017
Z mediów/MF

Na Atlantyku odbędzie się niezwykły wyścig. Skipperzy czterech najszybszych trimaranów żaglowych na świecie rzucili wyzwanie gigantycznemu statkowi pasażerskiemu świata, słynnej „Queen Mary 2".

[t]Queen Mary 2[/t][s]Fot. Brian Burnell, Wikipedia[/s]

To niezwykłe wydarzenie  pod nazwą The Bridge 2017 odbędzie się już w tym miesiącu. Zawodnicy wystartują  25 czerwca z francuskiego portu Saint-Nazaire, a meta będzie w porcie w Nowym Jorku.

The Bridge upamiętnia wydarzenie z czasów I wojny światowej. W czerwcu 1917 roku 2 miliony amerykańskich żołnierzy wylądowały na francuskim wybrzeżu, właśnie w Saint-Nazaire, zmieniając losy I wojny. The Bridge to symboliczny, „historyczny i geograficzny” most między Stanami Zjednoczonymi i Francją.

W rywalizacji bierze udział z jednej strony liniowiec transatlantycki RMS „Queen Mary 2", mierzący 345 m długości, 41 m szerokości i 72 m wysokości, zbudowany w stoczni we Francji za 900 milionów dolarów. Statek ma napęd o mocy 84 MW – cztery silniki Diesla Wartsila typu „common rail" i dwie turbiny gazowe. Jego maksymalna prędkość handlowa to 26 węzłów. W ciągu roku statek kilkadziesiąt razy kursuje na trasie z Ameryki Północnej, USA i Kanady do Europy – głównie Wielkiej Brytanii, Niemiec i Norwegii (co ciekawe część elementów konstrukcyjnych „Queen Mary 2" wykonała w Gdańsku stocznia Maritim). „Queen Mary 2" nosi miano Królewskiego Statku Pocztowego – RMS – Royal Mail Ship.

Jego rywalami  będą olbrzymy w kategorii żaglowych trimaranów, którymi sterować będą najwybitniejsi współcześni regatowi żeglarze oceaniczni: Francis Joyon („Idec Sport"), posiadacz Jules Verne Trophy za najszybsze okrążenie kuli ziemskiej pod żaglami z załogą (40 dni, 23 godziny, 30 minut, 30 sekund); Francois Gabart („Macif"), zwycięzca Vendee Globe 2013; Thomas Coville („Sodebo Ultim"), rekordzista świata w samotnej żegludze wokół globu bez zawijania do portów (49 dni, 3 godziny, 7 minut i 38 sekund); Yves Blevec („Team Actual"), były posiadacz Jules Verne Trophy.

Według znawców RMS „Queen Mary 2" powinien przebyć trasę liczącą 5837 kilometrów mniej więcej 24 do 30 godzin szybciej niż trimarany, choć wszystko zależy oczywiście od wiatrów. Trzy lata temu Thomas Coville, skipper „Sobedo Ultim", testując jednostkę wokół Belle-Île, osiągał prędkość od 40 do 43 węzłów.

 

Tagi: Queen Mary 2, wyścigi, katamaran, Thomas Coville, Francois Gabart
TYP: a3
0 0
Komentarze