TYP: a1

Specjalny zespół opracuje plan działań w sprawie wraku t/s Franken

poniedziałek, 23 lipca 2018
Informacja prasowa/MGMiŻŚ oraz Urząd Morski w Gdyni

Powstanie zespół, który wypracuje plan działań dotyczących zabezpieczenia wraku niemieckiego tankowca t/s FRANKEN zatopionego w rejonie Zatoki Gdańskiej podczas II Wojny Światowej.

Powstanie zespołu zapowiedziano na spotkaniu, w którym udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródladowej, Ministerstwa Obrony Narodowej , Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska. Podczas spotkania potwierdzono, że udostępniony w mediach raport na temat wraku t/s FRANKEN zawiera wstępny obraz sytuacji oraz zawiera szereg hipotez, które wymagają potwierdzenia i dalszej szczegółowej analizy. Jednocześnie zapowiedziano powołanie zespołu, w skład którego wejdą przedstawiciele MGMiŻŚ, MON, UMG oraz Inspekcji Ochrony Środowiska. Powołany zespół zwróci się też do Instytutu Morskiego o udostępnienie pełnych danych, także tych nieuwzględnionych w raporcie. Na podstawie całościowego obrazu sytuacji zespół wypracuje plan działań dotyczących zabezpieczenia wraku t/s FRANKEN.

[t][/t] [s]Fot. Urząd Morski w Gdyni[/s]

Wstępna analiza raportu przedstawionego przez Instytut Morski w Gdańsku potwierdza potrzebę prowadzenia dalszych szczegółowych badań wraku oraz jego monitorowania. Należy jednak mieć na uwadze, że przeprowadzona przez Instytut Morski ekspedycja nie potwierdziła wycieku paliwa z wraku, nie udało się również potwierdzić, gdzie na wraku znajduje się paliwo, w jakich ilościach i jakiego rodzaju jest to paliwo, a wnioski wyciągane w raporcie opierają się w dużej mierze na informacjach historycznych i przypuszczeniach. Ekspedycja nie zwiększyła naszej wiedzy na temat stanu kadłuba jednostki w związku z powyższym w przypadku braku konkretnych danych pomiarowych trudno jest wyciągać wnioski na temat zagrożenia zawaleniem się jednostki i uwolnieniem jednorazowo znacznych ilości paliwa.

Rejon wraku od wielu lat objęty jest prowadzonym przez Urząd Morski w Gdyni monitoringiem powietrznym i satelitarnym. Trasa lotów samolotów monitoringowych uwzględnia obserwację miejsc wszystkich znanych wraków, mogących stwarzać zagrożenie dla środowiska, w tym również wraku t/s FRANKEN. Jednocześnie, administracja morska otrzymuje miesięcznie średnio ok. 30 zdjęć satelitarnych rejonu południowego Bałtyku. Działania te nie wskazują, aby w rejonie zalegania wraku kiedykolwiek wydobywały się zanieczyszczenia ropopochodne, świadczące o uwalniającym się z niego paliwie. Tego rodzaju zanieczyszczenia nie są również obserwowane przez osoby uprawiające w jego rejonie płetwonurkowanie sportowo-rekreacyjne oraz przez poławiających rybaków.

Niemiecka jednostka pomocnicza (transportowo–zaopatrzeniowa) t/s FRANKEN została zatopiona na akwenie Zatoki Gdańskiej, ok. 6,3 mili morskiej od Cypla Helskiego, w wyniku działań wojennych 8 kwietnia 1945 r. Statek został storpedowany, zbombardowany i ostrzelany w ataku lotniczym. Po około trzech godzinach, rozerwana w wyniku eksplozji transportowanego paliwa i amunicji, płonąca jednostka przełamała się na dwie części i zatonęła na głębokości ok. 70 metrów. Część dziobowa jednostki leży ok. 460 metrów od zasadniczego kadłuba wraku. Dane historyczne jednoznacznie wskazują,  że w momencie zatopienia jednostki doszło do znacznego jej uszkodzenia i wycieków znacznej części paliwa.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej  i Żeglugi Śródlądowej stoi na stanowisku, że należy wykonać dokładne badania wraku w celu zgromadzenia fachowej wiedzy popartej konkretnymi wynikami niezbędnymi do wypracowania dalszego sposobu postępowania. Badania takie muszą być prowadzone w sposób rzetelny i opierać się na konkretnych danych i wynikach pomiarowych, a nie przypuszczeniach oraz muszą być prowadzone z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa i uwzględniać wszystkie rodzaje zagrożeń związanych z przedmiotowym wrakiem, jak na przykład obecności we wraku i na dnie amunicji i niewybuchów oraz znaczną głębokość zalegania wraku, wymagającą szczególnych środków bezpieczeństwa związanych z pracami nurkowymi.

 

Tagi: wrak, Franken, zanieczyszczenie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 27 June

Karol Jabłoński podpisuje kontrakt z niemieckim zespołem na prowadzenie ekipy niemieckiej w 33. edycji Pucharu Ameryki.
środa, 27 czerwca 2007
Zakończył II regaty OSTAR Kpt. K. Jaworski na s/y "Spaniel II", zwycięzca w punktacji jachtów jednokadłubowych i szósty w klasyfikacji generalnej.
piątek, 27 czerwca 1980
Urodził się Adam Jasser, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, założyciel kilku klubów żeglarskich, inicjator powołania "Bractwa Żelaznej Szekli", magazynu telewizyjnego "Messa", "Mazurskiej Operacji Żagiel", "Szkoły pod Żaglami" i wielu innych przedsięwzięć
niedziela, 27 czerwca 1937
Joshua Slocum na s/y "Spray" zamyka w Newport wokółziemską pętlę; był to pierwszy w historii żeglarstwa samotny rejs dookoła świata.
poniedziałek, 27 czerwca 1898