TYP: a1

Przygotowanie s/y SUNRISE do startu w regatach OSTAR

piątek, 19 kwietnia 2013
Informacja prasowa

Sunrise, demontaż masztu
Po 13 latach przerwy w legendarnych transatlantyckich regatach samotników OSTAR znów weźmie udział polski żeglarz – kpt. Krystian Szypka na jachcie FARR37 „SUNRISE”. Swój udział w tych regatach kpt. Szypka dedykuje wybitnej nieżyjącej już polskiej koszykarce Małgorzacie Dydek.

Dzień startu wyścigu z Plymouth (27 maja 2013r.) coraz bliżej, więc ekipa techniczna „OSTAR for Dydek” ma coraz więcej pracy. Za nimi pracowity i długi tydzień. Dzięki poprawie pogody oraz ustąpieniu lodu i śniegu można było wreszcie rozpocząć bardzo intensywne prace serwisowe jachtu SUNRISE. Jacht musi opuścić Gdynię już 28 kwietnia, aby na czas dopłynąć na start regat OSTAR w Plymouth (Wlk. Brytania).

W weekend specjalnie sprowadzonym dźwigiem został zdjęty maszt z jachtu i przy okazji zważony, co jest konieczne do uzyskania świadectwa ORC. Na podstawie wyników pomiarów jachtu i jego elementów zostanie w Polsce wydany certyfikat ORC, w oparciu o który w Plymouth jacht Sunrise zostanie zakwalifikowany do odpowiedniej klasy startowej regat. Pomiar może zostać zweryfikowany w Plymouth - od 23 maja wszystkie jachty startujące w wyścigu muszą już być w porcie macierzystym regat i co trzeci jacht będzie podlegał weryfikacji.

Przeprowadzono również prace szkutnicze przy kadłubie i osprzęcie jachtu. Zostało m.in. wzmocnione mocowanie achtersztagu czyli liny podtrzymującej maszt biegnącej od topu masztu do rufy jachtu oraz wykonano wzmocnienia denników – bardzo istotnych elementów wytrzymałości kadłuba. Ekipa techniczna sprawdziła również takielunek i wymieniła niepewne elementy. Sprawdzono całe olinowanie stałe i ruchome, czyli sztagi, baksztagi i wanty oraz olinowanie miękkie. Został ukończony przegląd serwisowy silnika.

Bezpieczeństwo w czasie żeglugi to rzecz priorytetowa, więc ten aspekt przygotowania jachtu został potraktowany bardzo poważnie. „Wsparcia merytorycznego w zakresie bezpieczeństwa na pokładzie udzielił mi uczestnik regat OSTAR w 1980 r. pan Jerzy Rakowicz, który obecnie prowadzi firmę zajmująca się m.in. osprzętem żeglarskim.” - mówi kpt. Szypka - „Dostarczyła mi nowoczesny osprzęt z zakresu bezpieczeństwa żeglugi renomowanych firm, w tym najnowszy model elastycznej linki bezpieczeństwa Wichard, którą można wpinać w dowolny stały punkt jachtu dzięki nowej konstrukcji karabinków.”

Ekspert z firmy Navinord zamontował elektronikę jachtową – czyli dostarczony przez renomowane firmy Eljacht i Navism sprzęt z zakresu komunikacji satelitarnej i meteorologii oraz zupełnie nowe: ploter, wiatromierz, log i autopilota, bez których współczesna bezpieczna i szybka żegluga jest praktycznie niemożliwa. Na maszcie umocowany został radar. Już po zwodowaniu jachtu ekipa przeprowadzi niezbędne kalibracje i testy sprzętu.

Po dotarciu z Gdyni do Plymouth, po pokonaniu ponad 1200Mm, cały jacht będzie ponownie sprawdzany i ewentualnie niektóre niepewne elementy zostaną wymienione.

Jacht SUNRISE (dł. 11.43 m, szer. 3.7m) typu FARR37 (IOR Racer) został zbudowany w 1984r. w stoczni Dickerson Boat Builders wg projektu Bruce Farr'a. Zbudowano tylko 13 takich jednostek, a zostały one wykonane w unikatowej na swoje czasy technologii. Kadłub z laminatu epoksydowego przekładanego kevlarem zapewnia bardzo dużą wytrzymałość przy stosunkowo małej wadze jachtu. Bardzo bogate wyposażenie w zakresie takielunku, nawigacji oraz bezpieczeństwa żeglugi zapewnia szybką i bezpieczną żeglugę oceaniczną i pełnomorską.

Zapraszamy na stronę projektu: http://ostarfordydek.pl/ oraz na profil na FB: http://www.facebook.com/ostarfordydek

Start polskiego żeglarza Krystiana Szypki w regatach OSTAR został objęty honorowym patronatem przez Minister Sportu i Turystyki panią Joannę Muchę oraz Polski Związek Żeglarski. Przygotowania do rejsu odbywają się przy wsparciu Pomorskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego.

Patronat honorowy: Minister Sportu i Turystyki Joanna Mucha, Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk, Prezydent miasta Gdyni Wojciech Szczurek, Polski Komitet Olimpijski, PZŻ, POZŻ, ZOZŻ, Klub Żeglarzy Samotników
Ambasador projektu: Katarzyna Dydek - koszykarka, wielokrotna mistrzyni Polski, Mistrzyni Europy 1999 (odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi), uczestniczka IO Sydney 2000, dwukrotna zdobywczyni tytułu wicemistrza Euroligi.
Partnerzy: Gdyńskie Towarzystwo Koszykówki, Sportowa Gdynia
Miasta partnerskie: Gdynia, Wołomin, Bielsko-Biała, Wejherowo, Puck, Koszalin, Powiat Wałbrzyski, Gmina Sierakowice, Powiat Człuchowski, Cegled (Węgry), Debreczyn (Węgry)
Sponsorzy: Sanit-Trans Bielsko Biała
Organizator: HELIOS Fundacja na rzecz sportu, współpracy biznesu i społeczności
Współorganizator: OceanTeam
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 6 lipca

Bruno Peyron na "Orange 2" bije rekord przejścia Atlantyku (2925 Mm w czasie 4 dni, 8 godzin, 23 minuty, 5 sekund).
czwartek, 6 lipca 2006
Francis Joyon bije na trimaranie "IDEC" rekord przejścia Atlantyku z czasem 6 dni, 4 godziny, 1 minuta, 5 sekund (2980 Mm).
środa, 6 lipca 2005
Wyruszył s/y "Generał Zaruski" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Rościszewskiego; statek dotarł aż do Hornsundu i Zatoki Białych Niedźwiedzi, do polskiej stacji arktycznej. Rejs zakończył się 31.08.1975 r. w Gdyni.
niedziela, 6 lipca 1975
Z Hamilton na Bermudach wystartował do transatlantyckich regat z metą w Travemunde s/y "Komodor" pod dowództwem Kpt. Tadeusza Siwca; był to pierwszy start polskiego jachtu w regatach oceanicznych.
sobota, 6 lipca 1968
Na Morawach urodził się Richard Konkolski, żeglarz czechosłowacki, dwukrotny uczestnik wokółziemskich regat dookoła świata BOC Challenge.
wtorek, 6 lipca 1943
Zakończył rodzinny rejs dookoła świata na szkunerze "Sunbeam" Thomas Brassey; trasa o długości 37 000 Mm wiodła z Cowes przez Rio de Janeiro, Cieśninę Magellana, Tahiti, Honolulu, Colombo, Kanał Sueski, Gibraltar do Cowes.
piątek, 6 lipca 1877