TYP: a1

Katamarany nowej generacji

czwartek, 16 listopada 2017
Redakcja/MF

W stoczni w La Rochelle we Francji powstaje nowy, niezwykle szybki katamaran. Jednostka zaprojektowana przez Advanced Aerodynamics Vessels (A2V) może zrewolucjonizować transport wodny. 

[t][/t] [s]Fot. Breschi/A2V[/s]

Budowa katamaranu wzorowana jest na mieszkańcach morskich głębin. Grzbiet przypomina skorupiaka a budowa skrzydeł wzorowana jest na rybach – rajach. Oba kadłuby katamaranu są zarazem aerodynamiczne i hydrodynamiczne. Jednostka rozwija prędkość – w zależności od wersji – od 75 do 111 km/h. Dodatkowo katamaran jest ekonomiczny – zużywa dwa razy mniej paliwa niż klasyczne jednostki zaopatrzone w takie same silniki. Jest to efekt nowatorskiej konstrukcji. 
Przy budowie zastosowano wiele innowacji technologicznych. Otwarta rufa umożliwia napływ dużej masy powietrza pod pokład-platformę – dostające się tam powietrze ulega sprężeniu, tworząc siłę dźwigającą statek. Katamaran  staje się w ten sposób „lżejszy" i ślizga się nad powierzchnią wody, co oczywiście zmniejsza opór. Dzięki temu też katamaran jest mniej wrażliwy na siłę fal i w rezultacie płynie szybciej, zużywając mniej paliwa. Siła podnosząca statek zaczyna się po osiągnięciu prędkości 25 węzłów (46 km/h).


Wygląd nowych katamaranów będzie się różnił w zależności od akwenów, na jakich będą one pływały. Wszystkie zaprojektował słynny konstruktor jachtów Marc Lombard. Projekt na razie kosztował 2 mln euro. Pierwszy z nowych katamaranów, który będzie mógł pomieścic 25 osób już za kilka tygodni zostanie przekazany francuskiej firmie logistycznej, która zaopatruje morskie platformy wiertnicze. Druga, mniejsza, na 12 osób jednostka trafi do armatora operującego na Jeziorze Genewskim. I będzie obsługiwać gości jednego z tamtejszych luksusowych hoteli. 

 

 

Tagi: katamaran, technologia, konstrukcja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990