TYP: a1

Co dalej z marynarzami zatrzymanego Ever Given?

piątek, 30 kwietnia 2021
Hanka Ciężadło

Władze Kanału Sueskiego właśnie zezwoliły trzem marynarzom na powrót do domu. Co z resztą? Przypomnijmy: najsławniejszy kontenerowiec na świecie, a zarazem bohater niezliczonych memów, Ever Given, został „aresztowany” przez władze Kanału Sueskiego jako gwarancja zabezpieczenia ich roszczeń. Zarząd Kanału zażądał za zablokowanie tej drogi wodnej odszkodowania w kwocie 900 mln USD.

Zatrzymani „przy okazji”?

Na zatrzymanym przez władze Kanału Sueskiego kontenerowcu znajdowało się 25 marynarzy z Indii. Co się z nimi stało? Sęk w tym, że... nic. Zgodnie z informacjami podanymi w oświadczeniu Związku Marynarzy Indyjskich, załoga pozostaje na jednostce i wciąż otrzymuje wynagrodzenie. Mimo to, pierwsze raporty donosiły, że marynarze są „mocno zestresowani”. Nawet im się specjalnie nie dziwimy. Było to jednak tuż po zatrzymaniu kontenerowca, więc wszyscy byli jeszcze pod wpływem silnych emocji.

Dwa tygodnie temu Ian Beveridge, dyrektor BSM (Bernhard Schulte Shipmanagement), odpowiadającego za stan techniczny kontenerowca, powiedział: „Załoga na pokładzie pozostaje w dobrym zdrowiu, wykonując swoje obowiązki na najwyższym poziomie. BSM jest w stałym kontakcie z załogą i oferuje wsparcie rodzinom marynarzy. Doceniamy nieustanny profesjonalizm i odporność załogi w tym okresie”.

Inspekcja

Tydzień później, czyli 21 kwietnia 2021 roku przedstawiciele ITF (Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu) weszli na pokład zatrzymanego kontenerowca. Ich celem było sprawdzenie stanu zdrowia załogi.

Kontrola wypadła pomyślnie. Mohamed Arrachedi, koordynator ITF Arab World i Iran Network, powiedział: „Z przyjemnością informujemy świat, że załoga Ever Given jest w dobrym nastroju i ma się dobrze. Załoga była zadowolona widząc egipskich urzędników związkowych ITF, którzy przywitali ich i wyrazili solidarność rodziny marynarzy na całym świecie”.

Zwolnienie marynarzy

Władze Kanału Sueskiego wydały właśnie zgodę na zwolnienie trzech marynarzy z Ever Given. Powodem tej decyzji jest wygaśnięcie ich kontraktów. 15 kwietnia dwóch innych członków załogi feralnego kontenerowca zostało zwolnionych przez Zarząd Kanału Sueskiego i mogło wrócić do Indii. Powodem tej decyzji były „nagłe okoliczności osobiste”.

OK, czyli pokład opuściło na razie pięciu marynarzy. Pozostało jeszcze dwudziestu. Jak długo będą oni czekać na powrót do domu? Czy aż do wygaśnięcia kontraktów lub przysłowiowego „pogrzebu babci”? Czas pokaże. Dobrze, że na razie nic im nie zagraża – może poza przypuszczeniami, czy aby na pewno nie staną się kozłami ofiarnymi całej tej awantury.

Tagi: Ever Given, kontenerowiec, Kanał Sueski, marynarze, Indie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 13 May

Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Odpłynął w swój ostatni rejs do Hilo Stan Hugill, człowiek legenda; mając 16 lat zamustrował na swój pierwszy żaglowiec, na kilkunastu kolejnych przepływał własną młodość, później jako zawodowy szantymen bywał na wszystkich morzach i oceanach. Śpiewał, pi
środa, 13 maja 1992
W Lysaller umiera Fritjof Nansen (ur. w 1861 r.) - norweski oceanograf i badacz polarny; m.in. zorganizował ekspedycję na statku "Fram", aby dowieść swojej tezy o istnieniu morskiego prądu polarnego płynącego ku wschodnim wybrzeżom Grenlandii.
wtorek, 13 maja 1930
W Świnoujściu nastąpił start s/y "Witeź II" z Kapitanem Emilem Żychiewiczem do rejsu do Islandii. Był to pierwszy rejs polskiego jachtu do stolicy Islandii. Rejs zakończył się 12.07.1959 r. po przebyciu 3767 Mm.
środa, 13 maja 1959