TYP: a1

Będzie specustawa w sprawie przekopu przez Mierzeję Wiślaną

poniedziałek, 22 sierpnia 2016
Z mediów/MF
Będzie specustawa ułatwiająca wykonanie przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Projekt specustawy znajduje się obecnie w konsultacjach społecznych a przepisy mają wejść w życie jeszcze w tym roku.



Specustawa ma pomóc w realizacji procedur i przyspieszyć prace przy dwóch zadaniach, które mają ułatwić dostęp do portów w Szczecinie i Elblągu. Te zadania to budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską oraz modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Pierwsze zadanie ma być realizowane na podstawie wieloletniego programu przyjętego uchwałą Rady Ministrów. Drugie jest przewidziane do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Obie inwestycje są traktowane jako strategiczne dla gospodarki i bezpieczeństwa - przekop przez Mierzeję ma umożliwić rozwój regionu oraz zapewnić swobodny dostęp m.in. jednostek Marynarki Wojennej i Straży Granicznej do portów na Zalewie Wiślanym. Z kolei tor Świnoujście-Szczecin ma sprzyjać rozwojowi portów morskich. Rząd obawia się ryzyka nie ukończenia przedsięwzięć na czas, co w przypadku toru wodnego mogłoby oznaczać konieczność finansowania części prac tylko z budżetu państwa. Dlatego też zdecydowano się na wprowadzenie specustawy.

Ustawa jest wzorowana na tej, która powstała na potrzeby publicznych dróg kołowych. Projekt przewiduje zastąpienie wielu uzgodnień, pozwoleń, opinii itd. wymaganych odrębnymi przepisami procedurą przewidzianą w specustawie. Wskazane w niej inwestycje miałyby być realizowane na podstawie zezwolenia na realizację inwestycji dostępowej. Będzie ją wydawał przy zadaniu dotyczącym Zalewu Wiślanego wojewoda pomorski, a dla toru Świnoujście-Szczecin wojewoda zachodniopomorski. Wojewodowie będą musieli wydać decyzję w ciągu maksymalnie 60 dni, pod groźbą kary w wysokości 2 tys. zł za każdy dzień zwłoki.

Podobnie jak w znanych specustawach, zezwolenie na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej spowoduje przejście na własność Skarbu Państwa niezbędnych dla inwestycji nieruchomości (za odszkodowaniem). Inwestor będzie też mógł na podstawie specustawy nieodpłatnie zająć tereny wód płynących, dróg publicznych, bądź linii kolejowych, przez które będzie przechodziła inwestycja.

Nowe przepisy umożliwiają zawieranie umów o zamówienie publiczne na wskazane zadania na okres dłuższy niż 4 lata i skracają termin kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Skracają też terminy procedur administracyjnych. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej nie będzie mogła być uchylona jeśli stwierdzone zostaną wady odnoszące się tylko do jej części - ani wówczas gdy wniosek o unieważnienie wpłynie później niż 14 dni po tym gdy stała się ostateczna, a inwestor rozpoczął roboty budowlane. Jeśli sąd administracyjny uwzględni skargę na decyzję po upływie 30 dni od rozpoczęcia robót budowlanych, może jedynie stwierdzić, że decyzja narusza prawo, jednak bez możliwości unieważnienia decyzji.

W projekcie ustawy wskazano podmiot, który będzie odpowiedzialny za zarządzanie infrastrukturą, która powstanie w ramach inwestycji. Zwodzonymi obiektami mostowymi na drodze wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską ma zarządzać Urząd Morski w Gdyni, natomiast drogi, które zostaną przy tej okazji wybudowane będą przekazane właściwym zarządcom dróg publicznych. Zarządcy drogowi będą także odpowiadać za nawierzchnię na mostach zwodzonych.

Specustawa, według planu, ma wejść w życie w IV kwartale tego roku. Jeśli to się uda, w 2018 roku zakończyć by się miały procedury administracyjne, a w 2022 roku obie inwestycje byłyby zrealizowane.

Tagi: Mierzeja Wiślana, inwestycja, przekop, porty, tor wodny
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 15 lipca

W wieku 86 lat zmarł Zenon Gralak, żeglarz, działacz Pomorskiego Związku Żeglarskiego, dziennikarz i publicysta morski oraz współtwórca nagrody „Rejs Roku”
środa, 15 lipca 1410
Z Port Huron (USA) na Jeziorze Huron wyruszył jacht "Gemini" biorąc udział w regatach Millennium 600 organizowanych wspólnie przez Bayview Yacht Club i Chicago Yacht Club z okazji stulecia regat Chicago Mac. Trasa liczyła 600 mil i prowadziła przez jezior
sobota, 15 lipca 2000
Zmarła Kpt. Teresa Dudzic-Zając; już w 1946 roku była zawodniczką i działaczką Akademickiego Związku Morskiego we Wrocławiu, potem wieloletnim członkiem kadry narodowej, później została trenerem i sędzią.
poniedziałek, 15 lipca 2002
Umiera Bogdan Dacko, który jako pierwszy po wojnie przepłynął Atlantyk na s/y "Hermes".
niedziela, 15 lipca 1990
Urodziła się Kapitan Krystyna Chojnowska-Liskiewicz, która na s/y "Mazurek" jako pierwsza kobieta na świecie odbyła samotny kobiecy rejs dookoła świata.
środa, 15 lipca 1936
W Gdyni odbył się chrzest żaglowca "Zawisza Czarny", jednostki przeznaczonej dla harcerzy, zbudowanej na bazie lugotrawlera "Cietrzew", który wcześniej został wycofany z eksploatacji.
piątek, 15 lipca 1960
Odbyła się kolejna edycja regat o Puchar Ameryki; kolejny raz wygrała załoga amerykańskiego jachtu - obrońcy pucharu "Resolute" z Kpt. Charlesem Adamsem.
czwartek, 15 lipca 1920