TYP: a1

Batory - polskie, ekologiczne promy na Bałtyku?

czwartek, 11 marca 2021
Hanka Ciężadło

Przed kilkoma dniami powrócił pomysł wybudowania nowoczesnych promów dla polskich przewoźników. Mają to być ekologiczne, hybrydowe jednostki, wyposażone w napęd gazowy i elektryczny. Czy plan się uda? Zobaczymy. Byłoby naprawdę fajne.

Program Batory

Program Batory jest jednym ze sztandarowych elementów SOR, czyli Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, a jego najważniejszym zadaniem jest rozwój polskiej floty promowej. To - z pozoru proste - założenie obejmować będzie szereg zagadnień niezbędnych do budowy nowych jednostek. Będą to między innymi:

· podjęcie decyzji inwestycyjnych,

· przeprowadzenie szczegółowej analizy rynku,

· kwestie związane z finansowaniem projektu.

Jakie jednostki powstaną?

W ramach Programu oraz Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju mają zostać zbudowane promy samochodowo-pasażerskie (ro-pax) o napędzie hybrydowym. Będą one przeznaczone dla polskich armatorów, a więc dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB) Polferries oraz dla spółki Unity Line, będącej własnością Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM).

Ile wyniknie z tych planów? Tego na razie nie wie nikt. Faktem jest, że budowa pierwszego statku oficjalnie wystartowała w czerwcu 2017 roku i… na tym stanęło. Historią jego słynnej stępki zajmiemy się kiedy indziej. Jak to rokuje dla całokształtu inwestycji?

Będzie lepiej

Mimo lekkiego „przypału”, jak mawia młodzież, pomysłodawcy Programu nie tracą nadziei na jego realizację. Wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski wierzy, iż Batory doczeka się happy endu. W jednym z wywiadów powiedział: "Nowe jednostki dla polskich armatorów zostaną zbudowane w polskich stoczniach. Dzięki temu zwiększą się przewozy cargo między portami krajowymi i skandynawskimi”.

Szczerze trzymamy kciuki. Byłoby naprawdę miło, gdyby nasz przemysł stoczniowy przestał być reliktem minionych czasów. Wtedy moglibyśmy znacznie lepiej wykorzystać potencjał, jaki stwarza Bałtyk. 

Tagi: Batory, SOR, prom, budowa, Bałtyk
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 27 lipca

"Bona Terra" pod dowództwem Mieczysława Kurpisza opuściła Szczecin wyruszając w rejs trasą przez Kanał Panamski, Wyspy Galapagos, Wyspę Wielkanocną, wyspy południowego Pacyfiku, do Nowej Zelandii oraz Australii; w lipcu 2001 r. na Maderze "Bona Terra" zam
czwartek, 27 lipca 1995