Amsterdam i kanały Holandii

poniedziałek, 23 czerwca 2014
Duch Morza | artykuł sponsorowany
Płynąc ze Świnoujścia do Amsterdamu (lub w odwrotną stronę) na pokładzie s/y "Duch Morza", mamy okazję zaliczyć takie atrakcje turystyczne jak Kanał Kiloński, Helgoland, Wyspy Fryzyjskie i sam Amsterdam. Z żeglarskiego punktu widzenia jest to zdobycie doświadczenia przy śluzowaniu, poruszaniu się po wodach o intensywnym ruchu statków, żegludze po kanale i wodach pływowych oraz poznanie nowego, wymagającego akwenu jakim jest Morze Północne.



Zapraszamy na rejsy:
Świnoujście – Amsterdam (DM10): 29.06-09.07 (11 dni)
Amsterdam – kanały Holandii - Amsterdam (DM11): 10.07-16.07 (7 dni)
Amsterdam – Świnoujście (DM13): 24.07-02.08 (10 dni)
Ceny już od 1199 zł za tygodniowy rejs w pakiecie All Inclusive!
Szczegóły na stronie www.duchmorza.pl



KANAŁ KILOŃSKI – Nord-Ostsee-Kanal, Kiel Canal
Historia kanału liczy sobie 115 lat. Został oddany do użytku w 1895 roku jako Kanał Cesarza Wilhelma. Budowa trwała 8 lat (1887-1895), a w latach 1909-1914 został pogłębiony i przebudowany. Zadaniem kanału było skrócenie tradycyjnej drogi morskiej przez Cieśniny Duńskie o około 250 mil morskich, a w czasie wojny zapewnić bezpieczne przejście okrętów między Bałtykiem a Morzem Północnym. Śluzy znajdują się w Holtenau (dzielnica Kilonii) w Zatoce Kilońskiej i Brunsbüttel u ujścia Łaby. Brzegi kanału połączone są 10 mostami (drogowymi i kolejowymi) o minimalnym prześwicie 40m.



Podstawowe dane techniczne:
Długość: 99 km (54 Mm)
Szerokość: 102 m – 162 m
Głębokość: 11 m
Ilość śluz: dwa zestawy po dwie komory na każdym końcu – stare śluzy o długości 125 m i szerokości 22 m oraz nowe o długości 310 m i szerokości 42 m.



Ciekawostka.
Na moście W Rendsburgu zamontowana jest kamera internetowa, dzięki której można oglądać w czasie rzeczywistym jednostki przepływające pod mostem, a załoga ma możliwość pomachać rodzinie czy znajomym.



HELGOLAND – perła Morza Północnego
Pośród zimnych fal Morza Północnego, 70 km od wybrzeży Niemiec, leży Helgoland. Jeszcze 1000 lat temu wyspa zajmowała około 900 km kw. Dziś można ją obejść dookoła w niecałą godzinę. Warto jednak zatrzymać się tu na dłużej. Helgoland to w rzeczywistości dwie niemieckie wysepki rozdzielone przez sztormy i alianckie bombardowania. Główną wyspę (Helgoland) zamieszkuje około 1,5 tysiąca mieszkańców. Na mniejszej (Düne) znajduje się, między innymi, lotnisko dla niewielkich maszyn. Na Helgoland można się też dostać drogą morską. Znajduje się tam port jachtowy, regularnie kursują też promy z Hamburga i Cuxhaven. Helgoland przyciąga turystów swymi urzekającymi widokami i możliwością obcowania z dziką przyrodą. Znajdziemy tu niesamowicie czysty piasek i przezroczystą wodę oraz najczystsze powietrze w całych Niemczech, ale na tym typowy dla wakacyjnych biur podróży obraz się kończy. Helgoland nie jest miejscem hałaśliwych zabaw i kolorowych strojów bikini. Ma to oczywiście ścisły związek z temperaturami, które na wyspie położonej na otwartym Morzu Północnym, nie są zbyt wysokie. Wydaje się jednak, że na wszystkich przybyłych wpływa również atmosfera spokoju, która roztacza się dookoła. Oprócz plaży i portu na stałe w krajobraz wyspy wpisały się ostre, czerwone klify. Stanowią one nie tylko ozdobę, ale są również schronieniem dla wielu gatunków zwierząt. Znajduje się na nich stacja badawcza, której pracownicy obserwują życie miejscowych ptaków. Miłośnicy bardziej aktywnego wypoczynku na wyspie znajdą korty tenisowe, minigolf oraz klub żeglarski. Można również wybrać się na prawdziwy morski połów. Najdroższą przyjemnością na Helgolandzie jest… woda. Wyspa nie ma swojego ujęcia i całe zasoby wody pochodzą ze stacji odsalania. Dlatego zakup innych trunków okazuje się znacznie bardziej opłacalny. Smakosze muszą koniecznie spróbować miejscowej kuchni. Jej specjalnością są sławne na całym świecie homary Helgoland.




AMSTERDAM – Wenecja Północy
Amsterdam, zwany Wenecją Północy, to jedno z najbardziej atrakcyjnych dla turystów miast Europy. Jego atrakcyjność opiera się na pięknie zabudowy, gęstej sieci kanałów (160), które można oglądać z brzegu i z wody (liczne tramwaje wodne), licznych muzeów, rozrywek oferowanych przez miasto (galerie, restauracje, bary, coffe shops, kluby, kina, teatry, koncerty, itp.). W kanałach cumują dziesiątki barek, żaglowców, łodzi, itp., które pełnia rolę domów na wodzie. Atrakcją samą w sobie jest słynna dzielnica Red Light District, stanowiąca ewenement poprzez swój niepowtarzalny klimat. Zwłaszcza nocne odwiedziny zostawiają niezapomniane wrażenia. Nocne życie Amsterdamu trwa aż do wczesnych godzi rannych. Miano magicznego miasta przyniosła Amsterdamowi rewolucja kulturalna lat 60-tych i 70-tych. Tolerancja dla lekkich narkotyków sprawiła, że miasto stało się mekką hippisów. Amsterdam jest największym miastem Holandii, liczy sobie ponad 800 tys. mieszkańców. W porównaniu do innych światowych metropolii, Amsterdam jest względnie małym miastem. Co roku miasto odwiedza ok. 4mln. turystów. Początki miasta sięgają XIII w. Centrum miasta wraz z kanałami powstało, w przeważającej części, w okresie tzw. złotego wieku Holandii (XVII w). Amsterdam to drugi po Rotterdamie port Holandii, dostępny również dla statków oceanicznych. Miasto ma kilka tysięcy zabytków w postaci kościołów, kamienic, mostów, fortyfikacji, itp.




Ciekawsze miejsca, zabytki, muzea:
• Zabytkowe śródmieście
• Oude Kerk – najstarszy kościół w mieście (XIII wiek – XIV wiek)
• Zuiderkerk – najstarszy w Amsterdamie kościół protestancki (1611 rok)
• Plac Dam z Nationaal Monument – pomnikiem upamiętniającym wyzwolenie Amsterdamu spod okupacji niemieckiej w 1944 roku.
• Pałac królewski, wcześniej ratusz z XVII wieku
• Beurs van Berlage (1903 rok) – giełda
• Waga miejska z XV wieku na Nieuwemarkt, część fortyfikacji
• Magere Brug – Chudy Most (XVII wiek) – najsłynniejszy most Amsterdamu
• Singel – najstarszy kanał Amsterdamu, na którego brzegu znajduje się słynny targ kwiatowy
• Diamantbeurs – giełda diamentów
• Muiderpoort – brama miejska (XVII wiek)
• Dom gildii handlu winem z 1633 roku
• Arsenał morski z 1656 r.
• Kamienice mieszczańskie z XVII i XVIII wieku
• De Wallen – Dzielnica Czerwonych Latarni
• Dworzec Centralny – budynek neogotycki
• Montelbaanstoren – wieża z 1512 roku, część fortyfikacji
• Anne Frankhuis (Dom Anny Frank)
• Energetica (Muzeum Elektrotechniki)
• Filmmuseum (Muzeum Filmu)
• Fotografiemuseum FOAM (Muzeum Fotografii)
• Van Goghmuseum (Muzeum Vincenta van Gogha)
• Molen van Sloten met Kuiperijmuseum (Muzeum Wiatraków i Polderów)
• Museum Amstelkring (muzeum z XVII wieku)
• Museum Geelvinck-Hinlopen Huis (siedemnastowieczna kamienica z oryginalnym wnętrzem)
• Nederlands Scheepvaartmuseum (Muzeum Morskie)
• NEMO (Centrum Nauki)
• Olympic Experience Amsterdam (Muzeum Sportu)
• Rembrandthuis (Dom Rembrandta)
• Rijksmuseum (Muzeum Narodowe)
• Woonbootmuseum (Muzeum Łodzi Mieszkalnych)
• Zoological Museum Amsterdam (Muzeum Zoologiczne)




KANAŁY HOLANDII
Rejs po kanałach odbędzie się na naszym jachcie Bavaria 38 Cruiser – s/y Duch Morza. Skorzystamy z tzw. Mast Up Route, czyli trasy po której można pływać z postawionym masztem. Celem rejsu jest spokojna, wygodna, bezpieczna i typowo turystyczna żegluga po śródlądowych wodach Holandii, dzięki której będziemy mogli zobaczyć jak ten kraj wygląda z dala od wielkomiejskich ośrodków, jak w rzeczywistości wyglądają i funkcjonują słynne drogi wodne Holandii. Wyprawę rozpoczniemy i zakończymy w Amsterdamie, w marinie ”SIXHAVEN”. Trasa naszego rejsu będzie obejmować kanały leżące na południe od Amsterdamu. Wejście w pierwszy kanał nastąpi ok. 5 Mm przed śluzami Ijmuiden (lewy brzeg rzeki Amstel). Na całej trasie musimy się dostosować do ogólnych godzin otwarcia śluz i mostów. Część z nich otwierana jest w ciągu dnia „na żądanie” (ruch kołowy lub pieszy jest wstrzymywany na potrzeby nawet jednego jachtu), a część, z uwagi na ważność szlaków komunikacyjnych (samochodowych i kolejowych), o określonych godzinach. Z pokładu naszego pełnomorskiego jachtu będą rozciągały się trochę „nietypowe” widoki: pola, łąki i pasące się krówki. Zobaczymy wiatraki, te stare i nowoczesne oraz bardzo tu popularne barki. Co ciekawe, duża część kanałów położona jest na wyższym poziomie niż okoliczny teren. Bywa, że droga lub autostrada przebiega pod kanałem żeglownym, czyli nasz jacht przepłynie po akwedukcie. Ostatnią, ale robiącą wielkie wrażenie atrakcją, będzie nocny rajd przez cały Amsterdam. Wejdziemy w kanały miejskie na południu Amsterdamu (Amsterdam-Zuit), a wypłyniemy na rzekę Amstel w centrum miasta (Haarlemmerbuurt). Z uwagi na duże natężenie ruchu samochodowego i kolejowego, cztery sąsiadujące ze sobą mosty, położone nad kanałem przed wpłynięciem do Amsterdamu, otwierane są tylko raz na dobę, w nocy. W samym mieście do pokonania mamy 11 mostów, które będą otwierane jak tylko do nich dopłyniemy.



Na rejsy żeglarskie do Amsterdamu i po kanałach Holandii zaprasza:
Duch Morza – organizator żeglarskich rejsów morskich oraz szkoleń na patent jachtowego sternika morskiego – www.duchmorza.pl





TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 15 August

Wystartowała kolejna edycja regat o Puchar Ameryki; regaty wygrał amerykański jacht "Weatherly" ze skipperem Busem Masbacherem
środa, 15 sierpnia 1962
Odbyły się pierwsze regaty Fastnet na trasie ze startem w Cowes, dookoła Fastnet i metą w Plymouth; regaty wygrał jacht "Jolie Brise"
sobota, 15 sierpnia 1925
Umiera Gustaf Erikson, mieszkaniec Atlantydów, armator ostatnich żaglowców używanych do przewozu różnych ładunków masowych
piątek, 15 sierpnia 1947
Utworzenie w Warszawie Warszawskiego Rzecznego Jacht Klubu
czwartek, 15 sierpnia 1872