TYP: a1

Bojerowe Mistrzostwa Europy i Puchar Europy klasy Monotyp XV

środa, 12 lutego 2025
informacja prasowa

W ubiegłym tygodniu rozegrano w Szwecji zawody bojerowe klasy Monotyp XV. Już przed drugą wojną światową rozgrywano zawody bojerowe. W Europie odbywały się one najczęściej na Mazurach, a ich główną bazą były Ogonki, gdzie startowało kilkadziesiąt ślizgów klasy Monotyp XV. Również harcerze z Wielkopolski zaczęli budować te łodzie lodowe i na nich startować.

Po wojnie Polacy przejęli na Mazurach wiele niemieckich ślizgów i zaczęli rozwijać ten sport. Do lat 70. ścigano się głównie na jednostkach dwuosobowych klasy Monotyp XV.

Monotyp XV: to konstrukcja okresu międzywojennego zaprojektowana przez Estończyka Erika von Holsta, mieszkającego w Haapsalu, niewielkim nadbałtyckim miasteczku, z którego pochodzi także wielu znanych żeglarzy lodowych. W roku 1931 von Holst skonstruował na zlecenie Europejskiej Unii Żeglarstwa Lodowego nowoczesny dwumiejscowy ślizg z płozą sterową na rufie i z ożaglowaniem ket o powierzchni żagla 15m2. Jest to wymierająca klasa bojerów gdyż jest on drogi i ich duży ciężar powoduje konieczność transportu na przyczepach. Duże wymiary i ciężar bojera ponad 200 kg wymaga długiego czasu rozstawienia go przed startem. W Polsce nadal kilkunastu zapaleńców ściga się w tej klasie. Rokrocznie są organizowane regaty klasy mistrzowskiej, Polski, Europy i świata. W ślizgu tym zostały wprowadzone nowoczesne rozwiązania, znacznie odbiegające od rozwiązań w ówczesnych konstrukcjach. Rozwiązania te stały się klasycznymi. Były to:

  1. Zastosowanie układu ket.
  2. Zastosowanie zamkniętego kadłuba z kokpitami dla załogi, zamiast stosowanego dotychczas odkrytego kadłuba w postaci pomostu. Celem było polepszenie właściwości aerodynamicznych ślizgu i zwiększenie sztywności konstrukcji.
  3. Zastosowanie płozownicy w postaci dźwigara dwupasowego (pustej wewnątrz).
  4. Zastosowanie obrotowego i opływowego masztu.

W sprzyjających warunkach ślizg ten rozwija szybkość 60-90 km/godz., a po odpowiednim przygotowaniu nawet ponad 100 km/godz. Rekord Polski ślizgu Monotyp XV ustanowiony przez Stanisława Turkettiego wynosi l09,7 km/godz. Na ślizgu tym rozegrano w 1936 r. ostatnie przed wojną mistrzostwa Europy.

Tegoroczne Mistrzostwa Europy i Puchar Europy rozegrano dniach 02-07.02.2025 w Szwecji na jeziorze Storsoen koło Sandviken, a organizatorem był ”Sailing Estonia Union”.

Uczestniczyło 28 załóg z 5 państw: Estonia, Polska, Niemcy , Holandia i Szwecja. ME wygrała załoga z Holandii H 31 - Bouw van Wilk  Wiebe de Witte 2. Szwecja S 29-Bernhard Rost , Thomas Tennstrom 3. Estonia C2 -Olev Oolup , Andrus Padu, polska załoga zajęła 8 miejsce P 10 - Jerzy Nowakowski i Piotr Dąbrowski (Polska Flota Bojerowa).

 Kolejne regaty w ramach ME to Puchar Europy. Złoty medal zdobyła polska załoga P 10 - Jerzy Nowakowski oraz Piotr Dąbrowski, srebrny Estonia C 13 - Ott Kolk , Tanel Peteers natomiast brązowy Estonia C2- Olev Oolup i Andrus Padu. Ten złoty medal jest olbrzymim sukcesem Polaków, gdyż jest to bardzo trudna dyscyplina sportów lodowych. Dyscyplina wymagająca bardzo dużo pracy przy sprzęcie i wielu treningów. Jerzy Nowakowski i Piotr Dąbrowski wpisali się na listę polskich sukcesów Polaków w sportach lodowych. Z powodu na duże wymagania sprzętowe ten typ bojera jest mniej popularny niż bojer DN, na którym Polacy, od lat, zdobywają główne nagrody na międzynarodowych regatach. W Polsce jest już tylko kilka załogi startujących na bojerze Monotyp XV.

 

Tagi: bojery, mistrzostwa, sport
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990