TYP: a1

Bitwa pod Pungdo

czwartek, 14 kwietnia 2011
Weronika Morys
Starcie rozegrało się 25 lipca 1894 roku. Była to pierwsza bitwa morska wojny japońsko-chińskiej, a zatopienie płynącego pod brytyjską banderą transportowca z 1000 chińskich żołnierzy na pokładzie ułatwiło później Japończykom zwycięstwo w bitwie pod Seonghwan.

Genezą konfliktu chińsko-japońskiego był narastający konflikt o Koreę. Pokojowe próby rozwiązania sytuacji nie przyniosły rezultatu. Japończycy wystosowali zatem ultimatum, w którym żądali wycofania chińskich oddziałów do 22 lipca pod groźbą rozpoczęcia działań zbrojnych.

25 lipca, a zatem po upływie ultimatum, chiński krążownik pancernopokładowy "Jiyuan" i kanonierka "Guangyi" wyszły z Asanu, do którego wcześniej eskortowały transportowce zaopatrujące tamtejszy trzytysięczny chiński garnizon. Konwój miał za zadanie osłaniać ostatni z transportowców, "Gaosheng”. Nieprzygotowane do walki okręty napotkały w zatoce asańskiej, niedaleko wysepki Pung, trzy krążowniki japońskie "Yoshino", "Naniwa" i "Akitsushima".

Japońskie krążowniki otwarły ogień do chińskich okrętów zaalarmowane zbytnim zbliżeniem się krążownika "Jiyuan". Po kiludziesięciu minutach ostrzeliwania "Jiyuan" zdołał umknąć, a "Guangyi" został całkowicie zniszczony. Po kilku godzinach na polu walki pojawił się "Gaosheng". Rozpoczęły się czterogodzinne negocjacje, w trakcie których chińscy żołnierze odmówili poddania się. Nie pozwolili też europejskiej załodze opuścić statku. Kiedy negocjacje poniosły fiasko, znajdujący się na pokładzie "Naniwy” dowódca sił japońskich, Heihachirō Tōgō, podjął decyzję o zatopieniu statku ogniem artyleryjskim.

Chińskie siły poniosły w tej bitwie poważne straty, samemu nie zadawszy żadnych, co wpłynęło negatywnie na morale całej armii.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 30 października

30 października 2019 wodowanie wielozadaniowego statku Planeta I, przeznaczonego dla Urzędu Morskiego w Szczecinie. Budowa jednostki była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Funduszu Spójności. Projekt statku opracowało biuro Remontowa Marine
środa, 30 października 2019
"Zew Morza" z Kapitanem Zdzisławem Michalskim zamyka na Atlantyku wokółziemską pętlą.
środa, 30 października 1974
Zakończyła się w Szczecinie prawie 16. miesięczna wyprawa s/y "Śmiały" pod dowództwem Kpt. Bolesława Kowalskiego na trasie ze Szczecina, dookoła Ameryki Południowej, przez Kanał Panamski, Freeport na Wyspach Bahama, do Szczecina.
niedziela, 30 października 1966
W lokalu "Grand Cafe" powołano do życia Klub Sportowy "Gryf" w Gdyni.
wtorek, 30 października 1928