TYP: a1

MPDM. Międzynarodowe Prawo Drogi Morskiej Teoria i Praktyka - Adam Kantorysiński

piątek, 3 stycznia 2020
Informacja prasowa

Adam Kantorysiński to żeglarz, rybak, szyper, oficer, kapitan i szkoleniowiec, który na morzu spędził większość życia. Po uzyskaniu ostatniego patentu (jachtowego kapitana żeglugi wielkiej
w 1978 r. – patent nr 442) przepłynął pod żaglami ponad 220 tys. mil morskich. Stanowi to ponad dziewięciokrotną długość równika.

Niemal cztery lata pracował jako rybak i szyper rybołówstwa na Bałtyku. Odbudował „od stępki” dwie łodzie rybackie, których był współwłaścicielem. Zaliczył obowiązkowe pływania na statkach towarowych i uzyskał zawodowy dyplom oficerski (Officer in Charge of a Navigational Watch – ships of 500 gross tonnage and more), nadal aktualny. Pracował na zagranicznych żaglowcach w Niemczech i Holandii jako pierwszy oficer. Przez dziewięć lat, na zmianę̨ z kapitanem Ziemowitem Barańskim, był kapitanem żaglowca „Fryderyk Chopin”. Dowodził siedmioma edycjami „Szkoły Pod Żaglami” i jej kanadyjskim odpowiednikiem – kursem „Canadian Class Afloat”.

Prowadzi warsztaty, udziela konsultacji i korepetycji oraz pisze skrypty z astronawigacji, prawa drogi i meteorologii.

Książka MPDM – Międzynarodowe prawo drogi morskiej. Teoria i praktyka – stanowi świetną pomoc dla kapitanów i oficerów jachtów, a także większych żaglowców. Autor, omawiając poszczególne postanowienia Międzynarodowych Przepisów o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM), zestawia konkretne sytuacje zarówno z punktu widzenia kapitana czy oficera jachtu, jak i oficera na mostku dużego statku, czy też szypra statku rybackiego.

Książka podzielona jest tematycznie – znajdziemy tu część dotyczącą odpowiedzialności (w tym zwykłej praktyki morskiej i środków ostrożności oraz sygnalizacji obecności), zestaw definicji (m. in. statek w drodze, statek nieodpowiadający za swoje ruchy, ograniczona widzialność), autor odpowie też na pytania, jak to jest z naszym pierwszeństwem i czy słuszne jest przekonanie, że jacht żaglowy ma bezwzględne pierwszeństwo przed innymi jednostkami. W książce podkreślono również̇ rolę komunikacji radiowej pomiędzy jednostkami i wykorzystanie informacji z urządzeń́ AIS i radaru.

Książka jest nie tylko kompendium wiedzy, ale i praktycznym poradnikiem, jak poruszać się na coraz bardziej zatłoczonych szlakach wodnych.  

Tagi: Międzynarodowe Prawo Drogi Morskiej, Adam Kantorysiński, Wydawnictwo Nautica
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 2 March

Wręczono nagrody kolejnej edycji "Rejsu Roku": I nagrodę otrzymali kpt. Jacek Wacławski i kpt. Tadeusz Natanek.
piątek, 2 marca 2007
W Gdyni zmarła Teresa Remiszewska, w początkowym okresie swej kariery żeglarskiej szkoliła i prowadziła rejsy z żeglarzami z Krakowa, uznanie światka żeglarskiego zdobyła po starcie w regatach OSTAR 72 na jachcie "Komodor".
sobota, 2 marca 2002
W Marsylii kończy regaty (po oficjalnym zamknięciu linii mety) "Warta Polpharma" pod dowództwem Kapitana Romana Paszke.
piątek, 2 marca 2001
Na południowym Atlantyku podczas regat BOC zaginął Harry Mitchell żeglujący na jachcie "Horatio Hornblower", uczestnik okołoziemskich regat w 1986 r., uczestnik regat OSTAR w latach 1976, 1992.
czwartek, 2 marca 1995
W Auckland szwajcarski "Team Allighi" wygrywa 5:0 finał Pucharu Ameryki z "Team New Zealand".
niedziela, 2 marca 2003
Urodziła się Noami James, pierwsza kobieta, która opłynęła świat wokół trzech przylądków.
środa, 2 marca 1949
Urodził się Janusz Zbierajewski, znany polski żeglarz morski, kapitan wielu znaczących rejsów w historii polskiego żeglarstwa.
poniedziałek, 2 marca 1942