TYP: a1

Krzysztof Baranowski "Droga na Horn"

niedziela, 26 lipca 2015
MZ
Cóż, trzeba chyba zacząć od dosyć banalnego stwierdzenia, że od losu nie należy spodziewać się sprawiedliwości. Jednych hołubi, otaczając wręcz matczyną opieką, inni nie mogą liczyć na to, że ich czymś dobrym niespodziewanie obdarzy. Tych pierwszych nazywamy „w czepku urodzonymi” lub po prostu szczęściarzami, ci drudzy nie mają nazwy, bowiem to MY – większość.

Niewątpliwie Krzysztof Baranowski należy do tej pierwszej kategorii. W jego przypadku opatrzność dość hojnie sięgnęła do szufladki z napisem „talenty”, by tymiż go obdarzyć. Jakie to talenty? Za dużo ich, by je w tym miejscu wymieniać. Wspomnę jedynie o tych, bez których prawdopodobnie reszta by się na nic zdała lub nie była aż tak skuteczna. Otóż niewątpliwie Kapitan świetnie potrafi zadbać o „publicity” - piszę to bez ironii i bez zawiści – bez tego talentu większość jego przedsięwzięć i dokonań nigdy by nie została doprowadzona do końca. Trzeba mieć tę umiejętność, siłę przebicia i upór, by dwukrotnie opłynąć świat, powołać „Szkołę pod Żaglami”, tudzież doprowadzić do budowy dwóch żaglowców.

Drugi talent w pewien sposób wiąże się z poprzednim, to talent narracyjny. Krzysztof Baranowski umie świetnie opowiadać i te opowieści przelewać na papier. Tak powstało mnóstwo artykułów, ale przede wszystkim książek, w których on jest bohaterem. O większości z nich już pisaliśmy w tej rubryce. Teraz przyszła kolej na następną. Chronologicznie dotyczy czasów dawniejszych. Jeszcze nie powstała „Pogoria”, „Szkoła pod Żaglami” gdzieś kluła się jako pomysł. Ale był już „Polonez” i start w regatach OSTAR. To wtedy, po dotarciu do mety w Newport, Baranowski wyruszył w samotny rejs wokół ziemskiego globu, szlakiem ryczących czterdziestek, okrążając Przylądek Horn. Wspomniany wcześniej talent narracyjny, umiejętność snucia barwnych, reportażowych opowieści powoduje, że i tę relację z pionierskiego w polskich warunkach rejsu czyta się znakomicie.

Krzysztof Baranowski „Droga na Horn”
Wydawca: Fundacja Szkoła pod Żaglami Krzysztofa Baranowskiego
Wydanie IV
Stron: 274
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 8 lipca

8 lipca 1944 ORP Dragon, pierwszy polski krążownik, zostaje storpedowany przez „żywą torpedę” typu Neger.
sobota, 8 lipca 1944
W Szczecinie umiera w wieku 76 lat Kuba Jaworski; żeglarska kariera "Kuby" wiodła przez Kraków, gdzie pełnił obowiązki pierwszego prezesa Krakowskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego, później była Gdynia, potem już tylko Szczecin. Po krótkim okresie kiero
piątek, 8 lipca 2005
Urodziła się Ellen Mac Arthur, jedna z najbardziej utytułowanych żeglarek świata; m.in. zwyciężyła w kategorii jachtów jednokadłubowych (1998 r.) w Regatach Rumowych, zajęła II miejsce w regatach Vendee Globe 2000/01, zwyciężyła w Regatach Rumowych w 2002
czwartek, 8 lipca 1976
Odbyło się pierwsze walne zgromadzenie członków Yacht Klubu Polski po wojnie, na którym podjęto uchwałę o reaktywowaniu YKP i PZŻ.
niedziela, 8 lipca 1945
Start Ludwika Szwykowskiego do samotnego rejsu mieczowym jachtem "Doris" z Gdańska na Bornholm i z powrotem (powrót 6.08.1932 r.); był to pierwszy rejs otwartopokładowym jachtem po Bałtyku.
piątek, 8 lipca 1932
Na jachcie "Zjawa", z Gdyni wyruszyli w rejs Władysław Wagner wraz z Rudolfem Korniłowskim; pierwszy etap rejsu zakończyli w Colon w pobliżu Cristobalu.
piątek, 8 lipca 1932
Nagroda Rogal Squadron - puchar wygrany przez szkuner "America" w 1851 r. w regatach dookoła wyspy Wight staje się, na mocy specjalnie opracowanego regulaminu, wieczystą nagrodą Pucharu Ameryki.
poniedziałek, 8 lipca 1867
Z Lizbony wyrusza wyprawa Vasco da Gamy z zamiarem znalezienia drogi morskiej do Indii.
niedziela, 8 lipca 1497
Z Gdyni na "Zjawie" wypłynął w rejs Władysław Wagner
piątek, 8 lipca 1932