TYP: a1

Kilka słów o żeglowaniu z Chorwacji do Czarnogóry i z Czarnogóry do Chorwacji

piątek, 18 marca 2011
MZ | ostatnia aktualizacja: kwiecień 2015
CzarnogóraNiektórzy armatorzy chorwaccy oferują możliwość żeglugi także w Czarnogórze. Zazwyczaj jest to możliwe bez żadnej dodatkowej opłaty dla armatora.

Przed wypłynięciem z Chorwacji do Czarnogóry trzeba oczywiście przejść odprawę. Można ją zrobić w Gruž obok Dubrownika lub w Cavtat. W tym celu odwiedzamy kapitanat i policję portową. Po odprawie musimy opuścić chorwackie wody terytorialne i nie możemy się już zatrzymywać w Chorwacji (nawet na kąpiel w zatoczce).

Najbliższymi portami wejścia w Czarnogórze są położone w Zatoce Kotorskiej Zelenika i Kotor. Tam również musimy dokonać odprawy w policji portowej i kapitanacie. Teraz musimy wykupić winietę zezwalającą na żeglowanie w Czarnogórze. Koszt 7-dniowej winiety to od 100 do 200 euro. Formalnie Czarnogórcy wymagają obecności na pokładzie co najmniej 2 osób z uprawnieniami żeglarskimi oraz posiadania na jachcie silnika zaburtowego do pontonu (koszt. ok. 100 euro), jednak w praktyce przepisy te są rzadko egzekwowane” – mówi Tomasz Jabłoński z firmy Charter Navigator. Kotor

Z Czarnogóry na Chorwację pływa się bez problemu i dodatkowych kosztów (jachty mają wykupione pozwolenie), trzeba tylko przejść odprawę. Ale jak wszystkie dobrze brzmiące informacje, należy to sprawdzić u armatora, od którego czarterujemy jacht. Odprawę odbywamy podobnie w Zelenice lub w Kotorze, a po dopłynięciu do Chorwacji odwiedzamy albo Cavtat lub Gruž.

TaraJak dojechać do Czarnogóry? Otóż wprawdzie nie ma bezpośrednich połączeń z Polski do Kotoru, ale można dolecieć do Dubrownika lub skorzystać z linii Montenegro Airlines i JAT na trasie Wiedeń - Tivat oraz Wiedeń - Podgorica. Z każdego z tych lotnisk armator (przynajmniej teoretycznie, ale warto to potwierdzić) oferuje transfer do/z mariny. W przypadku osób wybierających się własnym transportem, warto rozważyć możliwość skorzystania z pociągu na trasie Belgrad - Bar. Linia ta ma długość 476 km i na krótkim odcinku przechodzi również przez terytorium Bośni i Hercegowiny. Linia prowadzi przez 250 tuneli o ogólnej długości 115 km, z których najdłuższy to Sozina (6170 metrów). Rekordowym jest również most Mala Rijeka, który jest najwyższym mostem kolejowym Europy. Podczas gdy auto zaparkowane jest na wagonie, podróżnicy mają czas na odpoczynek i rozkoszowanie się widokami.

Tak prawdę mówiąc warto podróż przez Czarnogórę zaplanować na przynajmniej dwa lub i trzy dni; kraj toTunel wprawdzie mały, ale niezwykle barwny i atrakcyjny. Nie można ominąć wąwozów rzeki Tary, trzeba tam spróbować organizowanego przez kilka firm „raftingu” - są trasy krótsze, kilkugodzinne, ale są i spływy trwające do trzech dni. Widoki zapierają dech w piersiach. Drogi wprawdzie w dużej mierze, zwłaszcza w górach, są haniebne, często trafiamy na odcinki żwirowe, ale doznania estetyczne niebywałe. Podróż tymi krętymi dróżkami przez niezliczoną ilość wykutych w skałach tuneli to niezapomniana przygoda. Polecamy wyprawę nad Szkoderskie Jezioro. Można to połączyć z wycieczką na szczyt Lovcen, z którego możemy zobaczyć całą Czarnogórę, część Serbii, Bośnię, Chorwację i przy dobrej pogodzie także Włochy! Osobną atrakcję stanowi zatoka Kotorska, z przepięknym starym Kotorem – to już oczywiście wyprawa żeglarska – tym atrakcyjniejsza, że być może uda nam się tam zacumować obok niebywałych, wspaniałych i gigantycznych jachtów.

Jachty Jachty
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 July

Zmarł Zbigniew Milewski, konstruktor jachtów, m.in. takich jak Ametyst, King's Ametyst, Topaz, Beryl, Zośka, Miś. Autor znaczącej książki "Projektowanie i budowa jachtów żaglowych"
piątek, 29 lipca 2005
Powróciła do Gdańska s/y "Panorama", jacht klubu AZS we Wrocławiu, kończąc tym samym trwający 11 miesięcy rejs Orvaldi Antarctica; w czasie rejsu odwiedzono porty Brazylii, Urugwaju, Argentyny, Chile, Peru, Ekwadoru, fiordy Patagonii, Galapagos, Wyspy
piątek, 29 lipca 2005
Ze Szczecina wypłynął s/y "Śmiały" pod Kapitanem Bolesławem Kowalskim w rejs do Ameryki Południowej z bogato rozbudowanym programem badawczym
czwartek, 29 lipca 1965
W hamburskiej stoczni zwodowano czteromasztowy bark "Pamir"; statek był przeznaczony dla niemieckiego armatora Fryderyka Laeisza do obsługi linii południowoamerykańskiej
sobota, 29 lipca 1905