TYP: a1

Gdzie na egzotyczne rejsy

sobota, 13 sierpnia 2011
Michał Zych
Okres najpopularniejszych czarterów w basenie morza śródziemnego powoli dobiega końca, jeszcze pozostają terminy wrześniowe, odważniejsi mogą planować rejsy w październiku, ale to praktycznie koniec, trzeba czekać do wiosny, aby rozpocząć nowy sezon żeglarski. Ale przecież są akweny i miejsca, które właśnie w czasie gdy w Polsce zima, zyskują na atrakcyjności. Właśnie o możliwości czarterów w tych egzotycznych miejscach rozmawiamy z naszym kolegą z Tawerny Skipperów, który zajmuje się opracowywaniem i przygotowywaniem oferty na sezon zimowy. Tomek pracuje w Tawernie w dziale czarterów i to on każdemu pomoże w wybraniu najatrakcyjniejszej propozycji.

Tawerna - Tomku, jakie kierunki polecasz potencjalnym chętnym na rejs w okresie jesienno-zimowym?
Tomasz Jabłoński - Generalnie najbardziej popularne są Karaiby – to standard. Część osób wybiera Wyspy Kanaryjskie, tam też jest ciepło, a dodatkowym bonusem jest fakt, iż położone są bliżej i dzięki temu są tańsze połączenia lotnicze.


Egzotyczna wieś

T. Ale gdzie jeszcze można pływać w tym okresie?
T. J. Trzeba wymienić takie perełki jak na przykład Madagaskar, Seszele, Nowa Kaledonia, Wyspy Zielonego Przylądka. Natomiast muszę od razu powiedzieć, bo to nie wszystkim wydaje się możliwe, że także blisko nas w popularnej Chorwacji można, zwłaszcza na południu od Splitu, jeszcze w całkiem znośnych warunkach pogodowych i temperaturowych popływać, a ceny czarterów w listopadzie, grudniu i styczniu są naprawdę atrakcyjne. Oczywiście nie ma mowy o kąpieli, ale słońca może być całkiem sporo. Czarterując jacht w Chorwacji można przecież popłynąć do Czarnogóry. Niedostatki temperatury rekompensują nam wtedy niskie ceny w restauracjach, tańsze mariny czy też porty miejskie i spokój, jakiego w sezonie nie zaznamy w tych najbardziej obleganych przez turystów miejscach. Takie zimowe pływanie w Chorwacji może być naprawdę atrakcyjne i staje się coraz modniejsze.

T. Ale wróćmy do miejsc bardziej egzotycznych. Jak tam kształtują się ceny?
T. J. Zasadniczo ceny czarterów jachtów są na całym świecie zbliżone, tak więc pod tym względem nie trzeba się liczyć z jakąś kosmiczną kwotą. Czasem jednak wysokość obowiązującej kaucji może być porażająca. Dlatego też w takich przypadkach polecamy raczej ubezpieczenie kaucji, o ile jest w sensownej cenie.

T. Jakie to mogą być kwoty?
T. J. Na przykład najwyższa kaucja w cenniku „Dream Yacht Charter” na katamaran „Catana 52” to 9000 Euro, natomiast ubezpieczenie kaucji to 420 Euro + zredukowana kaucja 750 Euro. Oczywiście kwota ubezpieczenia jest bezzwrotna, natomiast zredukowana kaucja zwracana jest po rejsie.


Catana 52

T. Czym się należy kierować przy planowaniu rejsu w jednym z tych tak atrakcyjnych miejsc?
T.J. Radzę nie zwracać uwagi jedynie na cenę czarteru. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że cena przelotu w takie miejsce może przekroczyć czasem cenę samego czarteru. Jeżeli chcemy wybrać się na egzotyczny rejs, to proponuję aby przed jego zaplanowaniem zwrócić się do nas o poradę, służymy informacjami nie tylko na temat czarteru jachtu, ale także pomocą przy wyszukiwaniu najtańszych przelotów. W naszej ofercie mamy tylko sprawdzone firmy czarterowe, już przetestowane, zatem bezpieczne. Są to w większości wypadków europejskie i amerykańskie firmy.

T. A jakie uprawnienia musi posiadać osoba czarterująca jacht np. na Karaibach?
T. J. W 95% wystarcza stopień sternika jachtowego – polskie patenty są honorowane – w niektórych wypadkach armator może nas poprosić o przesłanie informacji o naszym żeglarskim doświadczeniu – gdzie pływaliśmy wcześniej. Zawsze należy dobrze oceniać własne możliwości, doświadczenie i umiejętności. Jeżeli mamy jakieś obawy, to warto pomyśleć o wynajętym na rejs skipperze. Także i w takim wypadku służymy pomocą.

T. A co lepiej wybrać, katamaran czy jacht jednokadłubowy?
T.J. Katamaran ma takie zalety: niewielkie zanurzenie, zatem można podpływać tam, gdzie jacht jednokadłubowy nie dojdzie, po drugie, jest wygodniejszy, bardziej stabilny, co ma swoje znaczenie gdy załoga jest podatna na morską chorobę. Jachty jednokadłubowe natomiast odznaczają się większą dzielnością morską, co też może mieć znaczenie, zwłaszcza przy dłuższych przelotach w niesprzyjających, sztormowych warunkach.


Madagaskar

T. Czy pojawiają się jakieś propozycje będące alternatywą dla standardowych czarterów, gdzie jesteśmy praktycznie skazani na pływanie po określonym obszarze?
T.J. Owszem np. w okresie jesiennym ciekawą alternatywą są rejsy one-way, z Majorki na Wyspy Kanaryjskie. Taki rejs trwa około trzech tygodni i pozwala na zwiedzenie ciekawych miejsc. Również na Karaibach zdarzają się takie okazje – wiąże się to z tym, że armator musi przeprowadzić jacht z jednego miejsca w inne, a wtedy cena takiego czarteru może być naprawdę atrakcyjna. Jest jedynie pewna niedogodność, bowiem dolatujemy w jedno miejsce, a z innego musimy odlecieć. Także polscy właściciele jachtów stacjonujących np. na Karaibach często poszukują chętnych na uzupełnienie załogi. O takich przypadkach można się dowiedzieć kontaktując się z Tawerną pod numerem telefonu 12 294 92 29.

T. Na co trzeba zwracać uwagę decydując się na czarter jachtu w tych egzotycznych miejscach? Myślę o wyposażeniu.
T. J. Polecamy katamaran, gwarantuje on wygodę. Przydatna może być odsalarka, wtedy nie jesteśmy skazani na poszukiwanie ujęć słodkiej wody. Klimatyzacja naprawdę nie jest konieczna, temperatura jest tam wprawdzie wysoka, ale pamiętajmy, że jesteśmy na wodzie, zatem ta temperatura nie męczy, a korzystanie z klimatyzacji może się skończyć przeziębieniem. Jeśli chodzi o odzież, to zadbajmy o standardowy ubiór żeglarski – lekki sztormiak itp., bowiem zdarzają się kaprysy pogody. Warto zadbać o dobre, wygodne i mocne buty, zwłaszcza gdy planujemy wyprawę na ląd. A poza tym nie ma jakiś specjalnych zaleceń, tam jest naprawdę przyjaźnie, bezpiecznie i miło. Jeszcze raz podkreślę, jeśli ktoś będzie chciał zamówić taki czarter, niech zwróci się do Tawerny Skipperów, a my przygotujemy dla niego najlepszą ofertę, wraz z obszerną informacją.

Tabela porównawcza - miejsca, kiedy czarterować, informacje o przelotach, najważniejsze dane, porady - pobierz.

Kontakt w sprawie czarterów:

Tomasz Jabłoński
tomasz.jablonski@tawernaskipperow.pl
Tel.: 12 294 92 29
Kom.: 668 432 732
http://czartery.tawernaskipperow.pl/



TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 8 lipca

8 lipca 1944 ORP Dragon, pierwszy polski krążownik, zostaje storpedowany przez „żywą torpedę” typu Neger.
sobota, 8 lipca 1944
W Szczecinie umiera w wieku 76 lat Kuba Jaworski; żeglarska kariera "Kuby" wiodła przez Kraków, gdzie pełnił obowiązki pierwszego prezesa Krakowskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego, później była Gdynia, potem już tylko Szczecin. Po krótkim okresie kiero
piątek, 8 lipca 2005
Urodziła się Ellen Mac Arthur, jedna z najbardziej utytułowanych żeglarek świata; m.in. zwyciężyła w kategorii jachtów jednokadłubowych (1998 r.) w Regatach Rumowych, zajęła II miejsce w regatach Vendee Globe 2000/01, zwyciężyła w Regatach Rumowych w 2002
czwartek, 8 lipca 1976
Odbyło się pierwsze walne zgromadzenie członków Yacht Klubu Polski po wojnie, na którym podjęto uchwałę o reaktywowaniu YKP i PZŻ.
niedziela, 8 lipca 1945
Start Ludwika Szwykowskiego do samotnego rejsu mieczowym jachtem "Doris" z Gdańska na Bornholm i z powrotem (powrót 6.08.1932 r.); był to pierwszy rejs otwartopokładowym jachtem po Bałtyku.
piątek, 8 lipca 1932
Na jachcie "Zjawa", z Gdyni wyruszyli w rejs Władysław Wagner wraz z Rudolfem Korniłowskim; pierwszy etap rejsu zakończyli w Colon w pobliżu Cristobalu.
piątek, 8 lipca 1932
Nagroda Rogal Squadron - puchar wygrany przez szkuner "America" w 1851 r. w regatach dookoła wyspy Wight staje się, na mocy specjalnie opracowanego regulaminu, wieczystą nagrodą Pucharu Ameryki.
poniedziałek, 8 lipca 1867
Z Lizbony wyrusza wyprawa Vasco da Gamy z zamiarem znalezienia drogi morskiej do Indii.
niedziela, 8 lipca 1497
Z Gdyni na "Zjawie" wypłynął w rejs Władysław Wagner
piątek, 8 lipca 1932