TYP: a1

Komu stocznię, komu?

czwartek, 7 stycznia 2021
Anna Ciężadło

Stało się. Świnoujska stocznia „Gryfia” oficjalnie już idzie pod młotek. Kilka tygodni temu pisaliśmy o rozgoryczeniu jej pracowników, którzy w ramach świątecznego prezentu dostali wypowiedzenia. Zakład, który funkcjonował od lat 50. XX wieku, właśnie kończy działalność.

Zwolnienia

Byli pracownicy stoczni znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji. Są rozgoryczeni – mają poczucie, że ich zakład został poświęcony na rzecz oddziału „Gryfii” w Szczecinie. Zdaniem Bartłomieja Szmyta, przewodniczącego stoczniowej "Solidarności", 65 proc. zwolnionych jest po pięćdziesiątce.

Dla niektórych z nich moment wręczenia wypowiedzeń to był prawdziwy życiowy dramat – ci, którzy przepracowali w zakładzie kilkadziesiąt lat, nie będą potrafili się już przebranżowić. Zachwianie gospodarki związane z koronawirusem oraz fakt, że zwolniono około 200 osób na raz, nie poprawi sytuacji na lokalnym rynku pracy, praktycznie skazując ich na bezrobocie. 

Co będzie dalej?

Należące do zakładu nieruchomości zostaną zlicytowane. Jeszcze w listopadzie 2020 roku znaleźli się chętni na kupno lub dzierżawę zakładu. Pozostaje jednak pewna drażliwa kwestia – a mianowicie ilośc miejsca na rynku. W momencie, gdy stocznie w Szczecinie i Świnoujściu stanowiły jeden organizm, nie było tego problemu.

Teraz kiedy jeden z zakładów miałby trafić do rąk prywatnych i stworzyć konkurencję dla państwowej firmy, sytuacja wyglądałaby zupełnie inaczej. Najlepiej by było, aby nowy właściciel działał w jakiejś innej branży – tak zresztą zakłada jeden z punktów w regulaminie przetargu. Pozostaje jednak pytanie, jakiego rodzaju działalność  - oprócz stoczniowej -  można jeszcze prowadzić w stoczni?

A może deweloperka?

Faktem jest, że teren, na którym zlokalizowana jest świnoujska "Gryfia", może potencjalnie być interesujący dla deweloperów. Jeśli zbudowano by tam apartamentowce, to  - czego by nie mówić – nie byłaby to działalność konkurencyjna dla stoczni w Szczecinie. Co by to oznaczało dla obecnych mieszkańców Świnoujścia?

Z jednej strony, ich miasto zyskałoby na popularności, więc ceny już istniejących nieruchomości zapewne poszłyby w górę. Z drugiej, napływ nowych osób, które stać na modny apartament, nieuchronnie oznacza wzrost cen w lokalnych sklepach i punktach usługowych. A jest mało prawdopodobne, że deweloper da zatrudnienie 200 zwolnionym stoczniowcom. Czas pokaże, jak rozwinie się sytuacja. 

Tagi: Gryfia, stocznia, Świnoujście, przetarg, deweloper, związkowcy, zwolnienia
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 1 lipca

Thor Heyerdahl na tratwie "Ra II" po 57 dniach atlantyckiej żeglugi dopłynął na Barbados, dowodząc swojej tezy, że starożytni żeglarze mogli docierać do Ameryki, żeglujac na papirusowych statkach.
środa, 1 lipca 1970
Opuścił Gdynię "Zawisza Czarny" z zamiarem opłynięcia Islandii. Plan został w pełni zrealizowany, a szkunerem dowodził Kpt. Andrzej Rościszewski.
wtorek, 1 lipca 1969
Rozpoczyna się pierwszy obóz żeglarski w COŻ Trzebież.
środa, 1 lipca 1959
W Auckland urodził się Grant Dalton, żeglarz oceaniczny, zwycięzca Whitbread Race na jachcie "New Zealand Endeavour" i The Race na katamaranie "Club Med".
wtorek, 1 lipca 1958
Z Montevideo na keczu "Legh II" wystartował w samotny rejs dookoła świata Vito Dumas; trasa wiodła przez Przylądek Dobrej Nadziei, Nową Zelandię, Valparaiso, Przylądek Horn (zakończył podróż w Montevideo 30 sierpnia 1943 r.).
środa, 1 lipca 1942
Urodził się Wim van Acker - wieloletni komandor Europejskiej Floty DN; był wybitną osobowością, przez wiele lat wspomagał polskie żeglarstwo lodowe.
piątek, 1 lipca 1921
Rozpoczęcie rejsu Joshuy Slocuma na "Sprayu".
poniedziałek, 1 lipca 1895
Horatio Nelson obejmuje dowództwo "Victory".
poniedziałek, 1 lipca 1771