TYP: a1

Jaka przyszłość czeka port w Elblągu?

czwartek, 28 listopada 2024
Hanka Ciężadło

Oby świetlana – chociaż na razie niewiele na to wskazuje. Od początku tego roku przez kanał przepłynęło 31 statków, co trudno uznać za imponujący wynik. Dlaczego jest, jak jest – skoro mogło być dużo lepiej?

Trudności obiektywne…

Z ustaleń reporterów portalu RMF24 wynika, że przyczyną problemu są przedłużające się procedury związane z pogłębieniem rzeki Elbląg na odcinku o długości około jednego kilometra. Warto zatem zastanowić się, z czego ta obstrukcja wynika – bo przypomnijmy, że plany były zupełnie inne. 17 września 2022 roku, w momencie otwarcia Przekopu, politycy zapowiadali, że rzeka zostanie pogłębiona w 1,5 roku.

Mamy listopad 2024, a więc zapowiadany termin minął – i wiadomo już, że poślizg będzie niemały, bowiem Urząd Morski w Gdyni informuje, że nie rozstrzygnięto jeszcze przetargu na wykonanie tych prac.

W obecnym stanie port zupełnie nie wykorzystuje swojego potencjału. Od 1 stycznia do 17 listopada bieżącego roku przepłynęło przez niego 31 statków towarowych, 32 jednostki rybackie i 1466 rekreacyjnych.

Ostatni kilometr

Przysłowie mówi, że diabeł tkwi w szczegółach – i wygląda na to, że przykład Elbląga doskonale to potwierdza. Obecnie został do pogłębienia jeden kilometr – niewiele, prawda? Dlaczego zatem po prostu go nie pogłębimy?

Jak powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, aktualnie prowadzone są prace dokumentacyjne. Podkreślił też, że w ostatnich miesiącach nastąpiła nie tylko zmiana rządu, ale też planów dotyczących specyfiki toru wodnego. Poprzednie władze planowały, że po wykonaniu prac szerokość rzeki Elbląg w dnie będzie wynosiła 20 metrów. Obecnie ministerstwo planuje, by było to 36 metrów, a to rzeczywiście spora różnica. Jeśli jednak zostanie ona wprowadzona, możliwości wykorzystania portu będą dużo większe. 

Co na to Urząd Morski?

Przedstawiciele UM w Gdyni potwierdzają, że w styczniu zostało zawarte porozumienie pomiędzy obecnym rządem a władzami samorządowymi Elbląga. Wtedy też rozpoczęto przygotowania do zrealizowania ostatniego etapu inwestycji, czyli kilometrowego odcinka prowadzącego bezpośrednio do portu w Elblągu. Dlaczego dopiero w styczniu?

Wcześniej takie porozumienie było niemożliwe z uwagi na długotrwały spór pomiędzy ówczesnym rządem a samorządem. Dotyczył on tego, kto powinien zapłacić za ten ostatni kilometr. Teraz wiadomo już, że strona rządowa.

Na razie – papierologia

W listopadzie 2024 roku postęp prac na ostatnim, kilometrowym odcinku, widać głównie w dokumentacji; dobre i to. Wiadomo, że opracowane zostały następujące dokumenty:

  • raport z analizy geologicznej,
  • raport z określenia konsystencji osadów (chodziło głównie o związki azotu i fosforu),
  • Karta Informacyjna Przedsięwzięcia.

Teraz pozostaje uzyskać decyzje środowiskowe oraz analizy dotyczące nowej szerokości toru wodnego w dnie. A potem już tylko przetarg – i… zobaczymy. Jak mówi Michał Missan, prezydent Elbląga, zakończenie realizacji ostatniego etapu inwestycji może się przedłużyć; być może nawet do 2029 roku.

Tagi: Elblag, przekop, kanał
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 6 lipca

Bruno Peyron na "Orange 2" bije rekord przejścia Atlantyku (2925 Mm w czasie 4 dni, 8 godzin, 23 minuty, 5 sekund).
czwartek, 6 lipca 2006
Francis Joyon bije na trimaranie "IDEC" rekord przejścia Atlantyku z czasem 6 dni, 4 godziny, 1 minuta, 5 sekund (2980 Mm).
środa, 6 lipca 2005
Wyruszył s/y "Generał Zaruski" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Rościszewskiego; statek dotarł aż do Hornsundu i Zatoki Białych Niedźwiedzi, do polskiej stacji arktycznej. Rejs zakończył się 31.08.1975 r. w Gdyni.
niedziela, 6 lipca 1975
Z Hamilton na Bermudach wystartował do transatlantyckich regat z metą w Travemunde s/y "Komodor" pod dowództwem Kpt. Tadeusza Siwca; był to pierwszy start polskiego jachtu w regatach oceanicznych.
sobota, 6 lipca 1968
Na Morawach urodził się Richard Konkolski, żeglarz czechosłowacki, dwukrotny uczestnik wokółziemskich regat dookoła świata BOC Challenge.
wtorek, 6 lipca 1943
Zakończył rodzinny rejs dookoła świata na szkunerze "Sunbeam" Thomas Brassey; trasa o długości 37 000 Mm wiodła z Cowes przez Rio de Janeiro, Cieśninę Magellana, Tahiti, Honolulu, Colombo, Kanał Sueski, Gibraltar do Cowes.
piątek, 6 lipca 1877