TYP: a1

Bałtyk: będą polowania na flotę cieni?

środa, 12 lutego 2025
Hanka Ciężadło

Tajemnicze awarie podmorskich instalacji, podejrzane statki z równie podejrzanym ładunkiem, omijanie sankcji – tak w skrócie wygląda aktualna sytuacja na Bałtyku. Unijni urzędnicy postanowili w końcu coś z tym zrobić, a „cosiem” jest, jak na razie, kontrolowany przeciek dotyczący planów masowego zajęcia tankowców z floty cieni.

Sedno problemu

Wszystkie podejrzane akcje, jakie mają miejsce na Bałtyku, są… no właśnie: podejrzane. Jak dotąd nic nikomu nie udowodniono. Zwykle kończy się na niemrawych działaniach, szumie w mediach – i to by było na tyle.

Sytuacji nie ułatwia fakt, że tankowce zaliczane do floty cieni są rejestrowane w krajach taniej bandery, nie do końca wiadomo, do kogo należą i gdzie są ubezpieczone (o ile w ogóle mają ubezpieczenie), a ich załogi rekrutowane są w państwach mających luźne podejście do przepisów międzynarodowych, praw człowieka i innych „bzdur”, którymi przejmują się Europejczycy. Największą przeszkodą w kontrolowaniu tego typu jednostek i ich działalności jest jednak brak odpowiednich regulacji prawnych -  i tą właśnie kwestią postanowili się zająć unijni urzędnicy.

Kontrolowany przeciek

Jak informuje Politico, trwają właśnie rozmowy mające na celu utworzenie nowych rozwiązań prawnych. Podstawą do zatrzymywania tankowców będą powody środowoskowe lub podejrzenie piractwa. Wiadomo, że w pracach nad stworzeniem stosownych przepisów biorą udział Estonia, Litwa, Łotwa i Finlandia, ale być może nie jest to pełna lista zainteresowanych. Wypracowanie nowych mechanizmów umożliwiających zatrzymywanie tankowców zaliczanych do floty cieni, jest bowiem w interesie wielu innych państw unijnych. 

Jak można się było spodziewać, pomysł unijnych urzędników nie został ciepło przyjęty przez rosyjskich decydentów. Jak powiedział zastępca przewodniczącego rosyjskiej parlamentarnej komisji obrony, Aleksiej Żurawlew: "każdy atak na nasze tankowce można uznać za atak na nasze terytorium, nawet jeśli statek jest pod obcą banderą". Trudno się Rosjanom dziwić: wpływy z eksportu ropy i gazu stanowią lwią część dochodów Moskwy i są im potrzebne do finansowania wojny na Ukrainie.

 

Tagi: Bałtyk, Rosja, flota cieni, UE, przepisy
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 6 lipca

Bruno Peyron na "Orange 2" bije rekord przejścia Atlantyku (2925 Mm w czasie 4 dni, 8 godzin, 23 minuty, 5 sekund).
czwartek, 6 lipca 2006
Francis Joyon bije na trimaranie "IDEC" rekord przejścia Atlantyku z czasem 6 dni, 4 godziny, 1 minuta, 5 sekund (2980 Mm).
środa, 6 lipca 2005
Wyruszył s/y "Generał Zaruski" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Rościszewskiego; statek dotarł aż do Hornsundu i Zatoki Białych Niedźwiedzi, do polskiej stacji arktycznej. Rejs zakończył się 31.08.1975 r. w Gdyni.
niedziela, 6 lipca 1975
Z Hamilton na Bermudach wystartował do transatlantyckich regat z metą w Travemunde s/y "Komodor" pod dowództwem Kpt. Tadeusza Siwca; był to pierwszy start polskiego jachtu w regatach oceanicznych.
sobota, 6 lipca 1968
Na Morawach urodził się Richard Konkolski, żeglarz czechosłowacki, dwukrotny uczestnik wokółziemskich regat dookoła świata BOC Challenge.
wtorek, 6 lipca 1943
Zakończył rodzinny rejs dookoła świata na szkunerze "Sunbeam" Thomas Brassey; trasa o długości 37 000 Mm wiodła z Cowes przez Rio de Janeiro, Cieśninę Magellana, Tahiti, Honolulu, Colombo, Kanał Sueski, Gibraltar do Cowes.
piątek, 6 lipca 1877