TYP: a1

18. pakiet sankcji wobec Rosji – dlaczego to nie działa?

poniedziałek, 21 lipca 2025

Skoro poprzednich siedemnaście nie wywarło na Federacji wrażenia, czy tym razem się uda? Unijni decydenci zapewne mają taką nadzieję. Trochę to przypomina wydawanie kolejnych zakazów kierowania pojazdem. Po kilkunastu razach bandyta za kierownicą na pewno się przejmie i przemyśli swoje zachowanie. A jeśli chodzi o sankcje – tak naprawdę wcale nie Rosja jest tutaj problemem...

Czy sankcje działają?

Sztuczna inteligencja, zapytana o to, odpowiada: pakiety sankcji wywierają znaczący wpływ na rosyjską gospodarkę, choć ich skuteczność nie jest jednoznaczna i zależy od przyjętej perspektywy. W tym wypadku AI wyjątkowo ma rację: sankcje mają wpływ na rosyjską gospodarkę – zmieniły się szlaki handlowe, zmienili się kontrahenci i pośrednicy. Rosyjski sektor finansowy znalazł się pod pewną presją – ale jakoś sobie poradził, między innymi dzięki współpracy z krajami Globalnego Południa i Euroazjatycką Unią Gospodarczą (EUG).

Główny cel wprowadzania tych pakietów, czyli zakończenie wojny na Ukrainie poprzez odcięcie Rosji od pieniędzy potrzebnych na działania wojenne, nie został osiągnięty. I tak siedemnaście razy…

Co się zmieni tym razem?

Szefowa unijnej dyplomacji Kaja Kallas, komentując najnowszy pakiet sankcji, napisała na Twitterze: UE właśnie zatwierdziła jeden z najsurowszych pakietów sankcji wobec Rosji.  

Zgodnie z nowymi regulacjami pułap cenowy, powyżej którego podmioty powiązane z UE nie mogą kupować i przewozić rosyjskiej ropy, został zmniejszony do 47,6 dolarów za baryłkę (wcześniej było to 60 dolarów).

Nowy pakiet zakazuje też importu paliw powstałych z rafinacji rosyjskiej ropy – niezależnie od tego, w jakim kraju zostały rafinowane… ale są tu pewne wyjątki. Z tego przepisu wyłączone są:

  • USA,
  • Norwegia,
  • Wielka Brytania,
  • Kanada,
  • Szwajcaria.

Jeśli ktoś zastanawia się, dlaczego sankcje nie działają, to właśnie dlatego: najwięksi i najbardziej agresywni gracze na rynku paliwowym są zwolnieni z tych regulacji. Oto twarde dane za ubiegły rok: USA zarobiły na eksporcie paliw kopalnych 320 mld dolarów, Norwegia –  128 mld, Kanada – ok.170 mld. Te trzy kraje znajdują się w pierwszej dziesiątce największych eksporterów paliw kopalnych na świecie, a brytyjskie korporacje (BP i Shell) znacząco wyprzedzają obrotami rosyjski Gazprom. 

Tagi: sankcje, UE, Rosja, paliwa
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2
popularne artykuły

Kalendarium: 7 września

Zmarł Jerzy Janusz Sydow, kapitan, działacz żeglarski, walczący o liberalizację krępujących żeglarstwo przepisów, dziennikarz, współpracownik "Żagli", autor "Żeglowanie po wodach śródlądowych".
sobota, 7 września 2002
W czasie podchodzenia do Świnoujścia s/y "Stomil" wszedł na przybrzeżną mieliznę i następnie uderzył w gwiazdobloki; w wyniku uszkodzeń jacht wycofano z eksploatacji. Po blisko 12.letnim okresie porzucenia, pozostałości po jachcie nabyli prywatni armatorz
sobota, 7 września 1991
W czasie regat w drodze z Plymouth-Vilamoura w sztormie przewraca się i traci maszty i w konsekwencji tonie s/y "Carmen"; dwuosobową załogę uratowano.
środa, 7 września 1983
Z Gdyni na Morze Śródziemne, do Indii i wokół Afryki wyruszyła "Pogoria" z młodzieżą licealną na pokładzie, inaugurując eksperyment oświatowo-wychowawczy znany później jako "Szkoła pod Żaglami".
środa, 7 września 1983
W Gdańsku kończy długi (14 miesięcy) rejs s/y "Gedania" do obu Ameryk pod Kpt. Dariuszem Boguckim.
wtorek, 7 września 1976
Na s/y "Hermes" czteroosobowa załoga z Kapitanem Bogdanem Dacko wyruszyła ze Szczecina na Atlantyk i po przeszło 5 miesiącach dotarła do Miami w USA; był to pierwszy po wojnie oceaniczny rejs polskiego jachtu.
piątek, 7 września 1962
Pierwszy w historii wojen morskich atak okrętu podwodnego.
sobota, 7 września 1776