TYP: a1

Zabytkowy trójmasztowiec Le Marité wraz z pływającą wystawą Exotic Taste of Europe po raz drugi zawinie do Portu Gdynia

piątek, 26 kwietnia 2019
Informacja prasowa

Do 2 maja w Porcie Gdynia będzie cumował historyczny żaglowiec „Le Marité”. Na pokładzie statku znajduje się sponsorowana przez UE wystawa fotograficzna „Exotic Taste of Europe”. Statek i wystawa będą dostępne dla zwiedzających codziennie w godzinach od 9.00 do 18.00 Wstęp jest bezpłatny. Zapraszamy!

Tematem wystawy „Exotic Taste of Europe” są fotografie ukazujące uprawy owoców i warzyw w tzw. RUP, czyli ultraperyferyjnych regionach Europy, takich jak Gwadelupa i Martynika (Francja), Madera (Portugalia) i Wyspy Kanaryjskie (Hiszpania). Uprawia się tam m.in. banany, winogrona, awokado i pomidory. Fotografie przedstawiają majestatyczne krajobrazy, a także portrety rolników pracujących na plantacjach oraz owoce ich pracy.

W dniu 29 kwietnia 2019 r. kapitan Mathieu Alluin i jego załoga będą gościć uczniów z francuskiej szkoły podstawowej mieszczącej się przy SP 13  w Gdyni. Dzieci będą miały okazję zwiedzić statek oraz  uczestniczyć w specjalnej lekcji. Lekcja jest częścią projektu szkolnego mającego na celu budowanie świadomości i wiedzy na temat ultraperyferyjnych regionów Europy i ich produktów rolnych wśród dzieci w Europie kontynentalnej.

 

Ważną częścią lekcji jest wymiana rysunków pod hasłem „Narysuj mi RUP” dedykowana wspieraniu interakcji między dziećmi z Europy kontynentalnej a dziećmi z ultraperyferyjnych regionów Europy. Wymiana nastąpi podczas oficjalnej inauguracji wystawy w poniedziałek 29.04, w której uczestniczyć będą Elżbieta Sierżęga (Radna Miasta Gdyni), Alain Mompert, (konsul honorowy FrancjI), Karym Bagoee (Stowarzyszenie producentów bananów UGPBAN), Adam Meller (prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA) oraz Beata Koniarska (Pełnomocnik Zarządu Pracodawców Pomorza ds. Kontaktów Międzynarodowych).

 

Kampania i jej inicjatorzy

Wystawa „Exotic taste of Europe” na pokładzie statku „Le Marité” od maja 2017 roku odwiedza europejskie miasta portowe i będzie to robić do końca tego roku. Do zielonego Portu Gdynia, przyjaznego żaglowcom, zawitała po raz drugi.  W ciągu ostatnich dwóch lat 33 000 odwiedzających przybyło na pokład historycznego trójmasztowca, aby zwiedzić statek i zobaczyć wystawę. Kolejne przystanki na ten rok to Rostock i Brema (Niemcy), Gandawa (Belgia), Figueira (Portugalia), Malaga (Hiszpania) i Marsylia (Francja).

 

Kampanię współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej pod hasłem „Znak jakości z zamorskich krajów zrodzony pod szczęśliwymi gwiazdami” zainicjowały trzy organizacje reprezentujące europejskich producentów bananów: UGPBAN (Gwadelupa i Martynika - Francja), GESBA (Madera - Portugalia) i ASPROCAN (Wyspy Kanaryjskie - Hiszpania). Kampania zwraca także uwagę na inne produkty uprawiane w ultraperyferyjnych regionach Europy. Są wśród nich: melony, cukier trzcinowy, winogrona czy rodzynki.

Jej celem jest przybliżenie europejskim konsumentom zalet produktów rolnych z ultraperyferyjnych regionów Europy (RUP) oraz zwiększenie świadomości znaku RUP, który UE przyznaje produktom pochodzącym z tych obszarów. Są one uprawiane tradycyjnymi i zrównoważonymi metodami rolniczymi, z uwzględnieniem wszystkich unijnych standardów w zakresie odpowiedzialności społecznej i ochrony środowiska. Dzięki temu, produkty spełniają współczesne wymagania konsumentów dotyczące zdrowego żywienia, zrównoważonej konsumpcji oraz towarzyszącej im czystości sumienia. Produkty z oznaczeniem RUP wyróżnia smak oraz jakość, które są osiągane poprzez zrównoważony charakter upraw i ich monitorowanie na każdym etapie procesu produkcji.

UE stworzyła oznaczenie RUP w celu zwiększenia konkurencyjności ultraperyferyjnych regionów Unii Europejskiej, zwłaszcza w zestawieniu z produktami z „krajów trzecich”, niebędących członkami UE. To oznaczenie RUP zdobi także żagle „Le Marité”, historycznego trójmasztowca, który mieści na swym pokładzie wystawę objazdową.

Oznaczenie przedstawia graficznie skrajne regiony Europy: reprezentuje słońce (żółte kółko), morze (niebieska fala) i tradycję rolnictwa (zielona fala). Etykieta RUP istnieje w różnych wersjach - każde RUP ma swój własny kolor i wersję.

Tagi: Le Marité, żaglowiec. wystawa
TYP: a3
0 0
Komentarze