TYP: a1

Jak można wyluzować?*

czwartek, 13 czerwca 2013
Informacja prasowa
Już za dwa tygodnie na wodach Zatoki Gdańskiej rozegrają się największe w Polsce regaty. W ubiegłym roku na starcie NordCUP stanęło przeszło 700 uczestników na przeszło 300 jednostkach. Tradycja NordCUPu sięga 2006 roku, kiedy to rozegrano pierwsze wyścigi. Dziś impreza skupia najlepszych i najaktywniejszych żeglarzy z całej Polski, przybywa także uczestników z zagranicy, zwłaszcza Niemiec, Szwecji i Rosji. Regaty NordCUP są częścią zlotu żeglarskiego Baltic Sail Gdańsk, którego celem jest integracja środowisk żeglarskich i propagowanie marynistycznego dziedzictwa Gdańska.

W 2013 roku w NordCUP wystartują jachty w następujących klasach:
  • Nautica 450
  • 470
  • 505
  • Delphia 24
  • Devoti One
  • Europa
  • Finn
  • Hobie 16
  • Hornet
  • Micro
  • Korsar
  • OK Dinghy
  • Omega
  • Skippi 650
  • Snipe
  • Żagle 500

oraz:

  • jachty klasyfikowane wg ORC Club
  • jachty klasyfikowane wg KWR
  • jachty w kategorii OPEN

Czym różnią się od siebie te żaglówki? Różnic jest naprawdę bardzo wiele, tak że trudno odpowiedzieć na to pytanie jednym zdaniem. Omega czy Finn to klasy z tradycjami sięgającymi połowy XX wieku, przy nich Nautica 450 czy Delphia 24 to konstrukcje science fiction z XXI wieku. Wśród tych 18 klas są jachty jedno-, dwu i wieloosobowe. I to właśnie wyróżnia regaty NordCUP. W trakcie tego wyjątkowego żeglarskiego wydarzenia powstaje niezwykły klimat – zetkniemy się z żeglarzami i jachtami pochodzącymi z różnych epok polskiego żeglarstwa. Z uwagi na niezwykłe bogactwo klas regatowych w kolejnych komunikatach postaramy się przybliżyć charakterystyki poszczególnych klas oraz startujących na nich zawodników.


Na początek klasa Nautica 450.


Nautica 450 to łódka dla każdego żeglarza, który szuka adrenaliny na wodzie. Jednocześnie łódka oferuje prostotę obsługi i bezpieczeństwo (dzięki relatywnie wysokim burtom). W myśl hasła: Szybkie żeglowanie dla każdego.

 

Konstrukcja nowoczesna, zadebiutowała na wodzie w 2009 roku, zaprojektowana przez Eugeniusza i Roberta Gintera, projekt zrodził się według koncepcji i dzięki determinacji znakomitego polskiego żeglarza oraz rzutkiego biznesmena - Michała Korneszczuka. Czołowymi zawodnikami w klasie są m.in. Jarosław Wróblewski, Paweł Nawrocki oraz Martin Jennsen (GER).


NAUTICA 450 - dane techniczne


Długość: 4,50 m
Szerokość: 1,92 m
Powierzchnia żagli:
Wersja FUN: 13 m² (grot+fok)+18 m² (genaker)
Wersja RACE: 14,5 m² (fok +grot)+21,8 m² (genaker)
Cena: zaczyna się od 26 500 zł netto.


Więcej informacji o klasie znajduje się na stronie internetowej stowarzyszenia: www.nautica450.org.


Na koniec odpowiedzmy na pytanie tytułowe i wyjaśnijmy: Jak można wyluzować?


*W slangu żeglarskim wyluzować można nie tylko żeglarza, ale też żagiel :) Żaglówki nie mogą płynąć na żaglach bezpośrednio pod wiatr. Aby zbliżyć się do punktu, który leży na kursie pod wiatr, jachty muszą się halsować. Halsówka polega na płynięciu zygzakiem, tak ostro pod wiatr, jak to tylko możliwe. Aby jacht sprawnie zmienił kurs przecinając linię wiatru tzn. zrobił zwrot, załoga musi precyzyjnie wyluzować odpowiedni szot żagla (linę, która napręża żagiel na wiatr, dzięki czemu jacht płynie), aby móc sprawnie przerzucić żagiel i wybrać szot z przeciwnej burty.


Regaty NordCup rozgrywają się w niezwykle malowniczym miejscu, na wodach wokół Górek Zachodnich i w jednej z najnowocześniejszych marin w Polsce - Galion AZS Marina. Wszystkich serdecznie zapraszamy do Gdańska w dniach 29.06 - 7.07.2013 r.

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 8 October

Nastąpił start do regat Mini-Transat; w regatach uczestniczył "Spanielek" z Kazimierzem Jaworskim, który na mecie zajął II miejsce.
sobota, 8 października 1977
Państwowa Szkoła Morska w Gdyni ogłasza pierwszy powojenny nabór; na 120 miejsc zgłasza się 1000 chętnych.
poniedziałek, 8 października 1945