TYP: a1

Za 80 lat znikną rafy koralowe

czwartek, 20 lutego 2020
Monika Frenkiel

O tym, że rafy koralowe giną, mówi się już od dłuższego czasu. Za najbardziej zagrożoną uznaje się australijską Wielką Rafę Koralową, ale okazuje się, że problem dotyczy wszystkich. Naukowcy policzyli nawet, kiedy zniknie ostatnia rafa – do 2100 roku.

Najnowsze badania dotyczące koralowców na dorocznym spotkaniu Ocean Sciences zaprezentowali naukowcy z hawajskiego uniwersytetu w Mānoa. Biogeografka Renee Setter na podstawie symulacji wykonanej przez zespół uczonych wprost oznajmiła, że przyszłość wygląda ponuro, a siedliska koralowców do 2100 roku ulegną zagładzie, niezależnie od tego, ile wysiłków podejmie ludzkość, żeby je ratować. W symulacji wykorzystano prognozy temperatury, zakwaszenia wody, siły fal, zanieczyszczenia i połowów.  Przyczyny? Globalne ocieplenie, które wpływa na wzrost poziomu oceanów i emisja gazów cieplarnianych. Gazy cieplarniane, takie jak dwutlenek węgla, zatrzymują ciepło w atmosferze, zwiększając temperatury oceanów. A kiedy dwutlenek węgla miesza się z wodą oceaniczną, powstałe reakcje chemiczne powodują, że woda staje się bardziej kwaśna.

Połączenie ocieplenia mórz i zakwaszenia oceanów zagraża rafom koralowym na całym świecie. Do tego już możemy dodać drobiazgi, takie jak nielegalne połowy, zanieczyszczenie wody, a także rozbudowa nabrzeży i niszczycielska działalność człowieka.

Tagi: rafa koralowa, globalne ocieplenie, ekologia
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 July

Zmarł Zbigniew Milewski, konstruktor jachtów, m.in. takich jak Ametyst, King's Ametyst, Topaz, Beryl, Zośka, Miś. Autor znaczącej książki "Projektowanie i budowa jachtów żaglowych"
piątek, 29 lipca 2005
Powróciła do Gdańska s/y "Panorama", jacht klubu AZS we Wrocławiu, kończąc tym samym trwający 11 miesięcy rejs Orvaldi Antarctica; w czasie rejsu odwiedzono porty Brazylii, Urugwaju, Argentyny, Chile, Peru, Ekwadoru, fiordy Patagonii, Galapagos, Wyspy
piątek, 29 lipca 2005
Ze Szczecina wypłynął s/y "Śmiały" pod Kapitanem Bolesławem Kowalskim w rejs do Ameryki Południowej z bogato rozbudowanym programem badawczym
czwartek, 29 lipca 1965
W hamburskiej stoczni zwodowano czteromasztowy bark "Pamir"; statek był przeznaczony dla niemieckiego armatora Fryderyka Laeisza do obsługi linii południowoamerykańskiej
sobota, 29 lipca 1905