TYP: a1

Wydobyto minę z kanału w Świnoujściu

poniedziałek, 15 lipca 2019
Informacja prasowa/8. FOW

W niedzielę, 14 lipca, marynarze 8. Flotylli Obrony Wybrzeża przeprowadzili operację wydobycia i zneutralizowania przedmiotu niebezpiecznego zalegającego w pobliżu wyjścia z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński.

[t][/t] [s]Fot. 8.FOW[/s]

Pierwszym etapem operacji było przeprowadzenie rekonesansu celem identyfikacji oraz wstępnej oceny znalezionego przedmiotu przez specjalistów od podwodnych zadań z Grupy Nurków Minerów 12. Dywizjonu Trałowców. Wykryty w wodzie obiekt sklasyfikowano jako lotniczą minę morską typu Mark IV, pochodzenia brytyjskiego, z okresu II Wojny Światowej. Mina miała kształt walca o długości 2,6 m i średnicy blisko 0,5 m. Znajdowała się na głębokości 6 metrów, na skraju toru wodnego Szczecin-Świnoujście, przy wyjściu z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński. Lotnicze miny morskie tego typu ważyły ok. 750 kg i zawierały w sobie ponad 400 kg materiału wybuchowego. 

[t][/t] [s]Fot. 8.FOW[/s]

Ze względu na duże zagrożenie dla bezpieczeństwa żeglugi na trasie Szczecin-Świnoujście oraz na złożony charakter operacji, wymagający zaangażowania wielu podmiotów, zarówno ze sfery wojskowej jak i cywilnej powołane zostały sztaby zarządzania kryzysowego przy Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim oraz Urzędzie Miasta w Świnoujściu. Wspólnie ustalono najbardziej dogodny termin wydobycia i neutralizacji obiektu na niedzielę 14 lipca. 

Prace rozpoczęły się we wczesnych godzinach porannych. W pierwszej fazie operacji do miny zeszli nurkowie. Podczepili liny i pontony wypornościowe, za pomocą których wydobyli ją na powierzchnię wody. Następnie mina została podczepiona do żurawika okrętowego, podjęta z wody i przeniesiona na pokład niszczyciela min ORP Flaming. W dalszej kolejności mina została przetransportowana kanałem Piastowskim i Mielińskim, przez port w Świnoujściu na Zatokę Pomorską, gdzie finalnie obiekt został zneutralizowany na jednym z poligonów morskich znajdującym się na północny-wschód od Świnoujścia, na głębokości kilkunastu metrów. 

Na czas wydobycia oraz transportu miny poza główki portu w Świnoujściu obowiązywały określone strefy bezpieczeństwa dla mieszkańców oraz ograniczenia w żegludze na Zalewie Szczecińskim, torze wodnym Szczecin-Świnoujście oraz Zatoce Pomorskiej. W trakcie transportu miny kanałem, przeprowadzona została ewakuacja ludzi z obszarów położonych najbliżej nabrzeża oraz czasowo wstrzymane zostało kursowanie promów na obu świnoujskich przeprawach. Krótkotrwałe ograniczenia zostały również wprowadzone dla ruchu pociągów. 

Operację przeprowadzili marynarze i nurkowie-minerzy 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Do akcji zaangażowano załogę niszczyciela min ORP Flaming z 13. Dywizjonu Trałowców oraz żołnierzy i Grupę Nurków Minerów z 12. Dywizjonu Trałowców. W działaniach dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa ludzi na czas wydobycia i transportu miny udział wzięły m.in. Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki, Urząd Miejski w Świnoujściu, Policja, Straż Graniczna, Państwowa Straż Pożarna, Ochotnicza Straż Pożarna, Ratownicy Wodni, oraz Straż Miejska ze Świnoujścia.

 

Tagi: mina, niewybuch, Świnoujście, ORP Flaming
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 4 lipca

Francis Joyon na trimaranie "IDEC" bije rekord dobowej żeglugi z wynikiem 543 Mm (22,62 węzły).
poniedziałek, 4 lipca 2005
"Dar Pomorza" kończy służbę i zostaje przekazany do Centralnego Muzeum Morskiego, odtąd pełni rolę muzeum.
niedziela, 4 lipca 1982
W Gdańsku odbyła się ceremonia podniesienia bandery na żaglowcu "Dar Młodzieży".
niedziela, 4 lipca 1982
W Plymouth zakończył okołoziemski rejs Kapitan Zbigniew Puchalski na s/y "Miranda".
piątek, 4 lipca 1980
W Szczecinie został zwodowany jacht "Polonez", na którym Kapitan Krzysztof Baranowski startował w regatach OSTAR i później odbył rejs dookoła świata.
niedziela, 4 lipca 1971
Na "Zjawie III" zamyka okołoziemską pętlę Władysław Wagner, stając się pierwszym polskim żeglarzem, który płynął świat pod żaglami.
wtorek, 4 lipca 1939