TYP: a1

Wlk. Brytania „żałośnie” przygotowana na obronę

poniedziałek, 16 czerwca 2025
Hanka Ciężadlo

Do takiego mało budującego wniosku doszli brytyjscy analitycy, o czym możemy przeczytać w The Guardian. Ich zdaniem, gdyby ktoś chciałby zaatakować podmorską infrastrukturę krytyczną, Wielka Brytania miałaby duży problem, by się temu przeciwstawić. Jak duży? Wystarczy wspomnieć, że Brytyjczycy są w stanie kontrolować zaledwie 22 proc. swojej wyłącznej strefy ekonomicznej. 

Kogo się boją Wyspiarze?

Wygląda na to, że Chin i Rosji – a zdaniem brytyjskich analityków ten strach nie jest irracjonalny; przeciwnie, ma on solidne podstawy: z raportów CSRI Raport China Strategic Risks Institute wynika, że w okresie od stycznia 2021 do kwietnia 2025 u wybrzeży Wielkiej Brytanii miało miejsce 12 prób sabotażu podmorskich instalacji.

W dziesięciu przypadkach statki sabotażystów udało się zidentyfikować – jak twierdzi strona brytyjska, osiem z tych dziesięciu statków miało jakieś związki z Rosją albo Chinami. Zdaniem Brytyjczyków, niebezpieczeństwo jest realne – ich kraj jest kluczowym węzłem euroatlantyckiej infrastruktury kablowej, więc jest właściwie pewne, iż prędzej czy później stanie się celem ataku sabotażystów.

Szara strefa

Brytyjscy analitycy mówią o szarej strefie nie w kontekście rynku pracy, ale wojny – a właściwie działania na jej granicy. Incydenty są tak wymierzone, by jak najbardziej osłabiać siły przeciwnika, choćby poprzez angażowanie go w ciągły monitoring i utrzymywanie w stałym napięciu – z drugiej jednak strony, żaden incydent nie jest na tyle poważny, by można było odpowiedzieć na niego, jak na atak.

Trzeba pamiętać, że około 99% międzykontynentalnej transmisji danych odbywa się za pośrednictwem podmorskich systemów kablowych. Dla państwa wyspiarskiego, jakim jest Wielka Brytania, ma to szczególnie duże znaczenie. Przerwanie podmorskiej komunikacji może oznaczać paraliż komunikacyjny, problemy z bankowością, przerwy w świadczeniu podstawowych usług itp.

I co z tym zrobimy?

Wnioski specjalistów są miażdżące. Mimo realnego zagrożenia Brytyjczycy działają z typową dla siebie flegmą. Z raportu CSRI obecnie Wielka Brytania jest w stanie monitorować zaledwie 22 procent swojej wyłącznej strefy ekonomicznej.

Jak powiedział dyrektor wykonawczy CSRI, Andrew Yeh: „Podmorskie kable stanowią podstawę dobrobytu i bezpieczeństwa w erze cyfrowej. Nie możemy pozwolić sobie na naiwność w kwestii bezprecedensowego zagrożenia, jakie szara strefa Chin i Rosji stwarza dla podmorskiej infrastruktury Wielkiej Brytanii”. Dodał, że Wlk. Brytania jest „żałośnie” przygotowana do obrony przed sabotażystami. Jako rozwiązanie polecił… zwrócenie się o pomoc do partnerów, takich jak Tajwan, który, zdaniem dyrektora, ma bogate doświadczenie w radzeniu sobie z aktami sabotażu.

 

Tagi: Wielka Brytania, kable, sabotaż, CSRI
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 12 July

W regatach Chicago-Mackinac Race 2003 wystartował najnowszy nabytek chicagowskiej Polonii - jacht "Błyskawica" (Lightning). Biorąc udział w wyścigu w klasie Open "Błyskawica" po przeliczeniu zajęła I-sze miejsce wyprzedzając największy i najszybszy jacht
sobota, 12 lipca 2003
S/y "Polonez" z Kpt. Krzysztofem Baranowskim minął metę regat TARS 1972 jako dwunasty jacht (czas 30 dni, 16 godzin, 55 minut).
środa, 12 lipca 1972
W Gdańsku zwodowano jacht "Konstanty Maciejewicz"; w pierwszy rejs wyruszył na trasę wokół Ameryki Południowej z przejściem Przylądka Horn ze wschodu na zachód.
poniedziałek, 12 lipca 1971
Umieszczenie "Victory" w suchym doku w Portsmouth.
środa, 12 lipca 1922