TYP: a1

Rosjanie chcą rywalizować z Gdańskiem

wtorek, 28 maja 2019
Monika Frenkiel

Kiedy my przymierzamy się do przekopu przez Mierzeję Wiślaną, żeby w bliżej niesprecyzowanej przyszłości rozbudować port w Elblągu i uniezależnić się od widzimisię Rosjan, ci postanowili nas uziemić. Nie, nie zbrojnie – inwestycyjnie. W obwodzie kaliningradzkim ma powstać wielki port głębokowodny o potencjale porównywalnym z portem w Gdańsku.

[t]Port w Kaliningradzie[/t] [s][/s]

Plany budowy poparł Władimir Putin. Co oznacza, że inwestycja może powstać szybciej, niż się zorientujemy – do 1 lipca władze obwodu w Kaliningradzie mają przedstawić rządowi biznesplan budowy. A jak poinformował dziennik "Kommiersant" (powołując się na list Andrieja Biełousowa, doradcy Władimira Putina, skierowany do rosyjskiego prezydenta), do września rząd Rosji ma rozważyć plany zaangażowania w ten projekt pieniędzy z kasy państwa i od zagranicznych inwestorów.

Anton Alichanow, gubernator Kaliningradu zdradził wstępny zarys inwestycji. Port ma powstać w pobliżu osady Jantarnyj i ma obejmować terminal kontenerowy do przeładunku 35 mln ton towarów rocznie, terminal do przeładunku towarów płynnych o masie 4,9 mln ton rocznie oraz inne terminale o niesprecyzowanym przeznaczeniu. Łącznie w porcie będzie można przeładowywać towary o masie 48 mln ton rocznie. To porównywalnie z naszym Gdańskiem, który w ubiegłym roku przeładował 49 mln ton. Przy czym trzeba zaznaczyć, że rok ten był dla gdańskiego portu rekordowy.

Rosjanie o budowie portu mówili już od dawna. Zmieniono tylko lokalizację (początkowo planowano port ulokować w Bałtyjsku, u wejścia na Zalew Wiślany). Przygotowując inwestycję, w obwodzie kaliningradzkim rozpoczęto budowę nowego terminalu pasażersko-towarowego w mieście Pionierskij. Rosjanie zaczęli też budowę promów, które będą kursować między Kaliningradem a portem Ust-Ługa pod Sankt Petersburgiem. Koszt budowy samego kaliningradzkiego portu szacuje się na razie na 200 mld rubli (ok. 3 mld euro), z czego 25% ma pochodzić z państwowej kasy.

49 milionów ton przeładowanych ton dało Gdańskowi czwartą lokatę wśród bałtyckich portów. Czy rosyjski port zagrozi polskiemu? Według rosyjskich ekspertów niekoniecznie – twierdzą oni, że dla rosyjskich firm koszty logistyki nie będą atrakcyjne a inne bałtyckie rosyjskie porty mają nadwyżki mocy przeładunkowych. Odpowiednie obroty portowi zapewniłyby tylko firmy zagraniczne, a tych Rosjanie nie posiadają w wystarczającej liczbie.  Zwolennicy wskazują jednak na plusy – port w Kaliningradzie pozwoli rosyjskim przewoźnikom ograniczyć przewozy drogowe przez państwa bałtyckie i Polskę. Jednym słowem rosyjskie towary mogłyby w drodze do Niemiec omijać Polskę, pokonując trasę drogą morską. A wsparcie rosyjskiego rządu oznacza, że…rosyjskie firmy najzwyczajniej w świecie dostaną nakaz korzystania z nowego portu.

 

 

 

Tagi: Rosja, port, transport morski
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 July

W porcie Hel zacumował s/y "Euros" pod Kpt. Henrykiem Jaskułą, który jednym skokiem, w ciągu dziewięćdziesięciu dni, pokonał trasę z Buenos Aires długości 8276 Mm.
poniedziałek, 23 lipca 1973
położono stępkę na HMS 'Victory', sławnego za sprawą admirała Nelsona, zwycięzcy bitwy pod Trafalgarem. Dziś okręt pełni funkcję muzeum.
poniedziałek, 23 lipca 1759
Z Gdynii wyruszyła wyprawa harcerzy z Warszawy na jachcie 'Poleszczuk', docierając do Nowego Jorku i dalej drogą sródlądową do Chicago
sobota, 23 lipca 1938
W Śniatyniu rozpoczyna się rejs Waclawa Korabiewicza do Indii
poniedziałek, 23 lipca 1934