TYP: a1

Prezes NIK ostrzega: Bałtyk może umrzeć

piątek, 20 grudnia 2019
Anna Ciężadło

Kwestię zanieczyszczenia Bałtyku poruszaliśmy już wielokrotnie. I nie zamierzamy przestać. Jest to bowiem jedyne morze, jakim obecnie dysponujemy, toteż fakt, iż zdaniem niektórych „życie może w nim wymrzeć na 100 lat” robi na nas pewne wrażenie.

 

Tym razem sprawą zainteresowali się również rządzący; chociaż nie wszyscy. Na ile ich postawa jest wynikiem rzeczywistej troski, a na ile nabijaniem sobie politycznych punktów, tego nie zamierzamy analizować, bowiem nie leży to w obszarze naszych zainteresowań. Za to los Bałtyku – i owszem.

 

Źródło zagrożenia

Bałtyk jest pod wieloma względami pechowym akwenem. I nie chodzi tylko o niepewną pogodę, przeplataną okresami radosnego kwitnienia sinic; nasze morze ma swoje kaprysy, ale mimo to jest piękne. I zagrożone.

 

Przede wszystkim, wpada do niego szereg wielkich rzek, a ponieważ samo ma utrudniony kontakt ze wszechoceanem, spływające z nich zanieczyszczenia lubią się kumulować. Mimo wszystko, świadomość ekologiczna Europejczyków rośnie, więc można mieć nadzieję, że o ile kolejna oczyszczalnia nie postanowi zrzucić tam hektolitrów kupy, kwestia emisji szkodliwych substancji z lądu zostanie w niedługim czasie zniwelowana.

 

Prawdziwy problem kryje się jednak gdzie indziej; są nim zalegające na dnie chemikalia, pochodzące jeszcze z czasów II wojny światowej. A ponieważ od jej zakończenia minęło 75 lat, można podejrzewać, że beczki, w jakich kryje się trucizna (mimo słynnej, niemieckiej solidności wykonania), miały już prawo mocno skorodować. I właśnie tego zagadnienia dotyczy pismo szefa NIK Mariana Banasia, skierowane do kancelarii premiera.

 

Czy grozi nam katastrofa?

Zdaniem prezesa Banasia - tak. Poza środkami bojowymi, czyli szkodliwymi dla życia chemikaliami, na dnie Bałtyku spoczywają również wraki okrętów wojennych, wraz ze wszystkim, co znajdowało się na ich pokładzie w momencie zatonięcia. A mogły to być zarówno pociski, jak i zgromadzone w zbiornikach paliwo. W sumie stanowi to tykającą bombę zegarową, o jakiej wszyscy wolelibyśmy zapomnieć. Amnezja nie sprawi jednak, że problem zniknie.

 

Zdaniem kontrolerów NIK, rząd nic nie robi w tej sprawie, instytucje takie jak ministerstwo środowiska czy ministerstwo gospodarki śródlądowej umywają ręce – a czas płynie. Kwestią zagrożeń związanych z zalegającymi w Bałtyku wrakami zajmował się również poprzedni prezes NIK, Krzysztof Kwiatkowski. Przed kilkoma miesiącami wziął on udział w dotyczącym tej kwestii spotkaniu z naukowcami, jakie odbyło się w Gdańsku.

 

Czy rzeczywiście jest aż tak źle? Tego wolelibyśmy nie sprawdzać. Dystansując się od wszelkich politycznych sympatii i antypatii, mamy jednak nadzieję, że na konferencjach i listach się nie skończy. Sytuacja nie zmieni się bowiem sama – chyba, że na gorsze.

 

Tagi: Bałtyk, NIK, Marian Banaś
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 9 May

Philippe Jeantot dopływając na "Credit Agricole" do Newport wygrywa I edycję BOC Challenge.
poniedziałek, 9 maja 1983
Z Travemunde do Polski wyruszyły zakupione tam - szkuner sztakslowy "Temida I" pod dowództwem Mariusza Zaruskiego i jol "Temida II" pod dowództwem Jana Kuczyńskiego; cztery lata później "Temida I" uległa rozbiciu w czasie postoju w porcie Władysławowo.
poniedziałek, 9 maja 1932
W Warszawie obradował pierwszy sejmik Polskiego Związku Żeglarskiego z udziałem przedstawicieli czterech klubów; pierwszym prezesem został Antoni Aleksandrowicz.
niedziela, 9 maja 1926
Z Lizbony wyrusza Niezwyciężona Armada - hiszpańska flota z zamiarem najazdu na Anglię.
poniedziałek, 9 maja 1588
W Glasgow urodził się sir Thomas Lipton (zmarł w Londynie 2.10.1931); fascynował się Pucharem Ameryki. Zasłynął z ponad 30. letniej walki o to trofeum na serii jachtów o nazwie "Shamrock".
czwartek, 9 maja 1850