TYP: a1

Koronawirus a ruch drogą morską

środa, 18 marca 2020
Z mediów/Trójmiasto.pl, Portal Morski, MGMiŻŚ

Polskie jednostki, które wyjdą w morze bez zawijania do obcych portów nie będą przechodzić obowiązkowej kwarantanny po powrocie do portu macierzystego. Dotyczy to głównie rybaków czy holowników. 


Ograniczeniom podlega ruch pasażerski - przewoźnicy promowi wprowadzili dodatkowe procedury bezpieczeństwa. Przewożone są towary, wszyscy wchodzący na pokład promu poddawani są mierzeniu temperatury. Pasażerowie z objawami gorączki oraz podejrzeniem choroby nie są wpuszczani na prom i każdorazowo taki przypadek będzie zgłaszany do odpowiednich służb. 


Ruch cargo drogą morską odbywa się normalnie. Porty Szczecin i Świnoujście, Gdańsk oraz Gdynia podejmują specjalne działania kontrolne statków i załóg wpływających do portów. Działania te polegają na odmowie zejścia na ląd członkom załóg statków handlowych niespełniającym wymogów ustawy z 13 marca. Ci członkowie, którym udzieli się zgodny na zejście, wypełniają Kartę Identyfikacyjną oraz skierowani są do odbycia kwarantanny trwającej 14 dni. Wykonywany jest również pomiar temperatury. Agent awizuje statek na wejście do portu i musi podać stan załogi oraz informacje, kiedy i w jakich portach jej członkowie byli wcześniej. Po zacumowaniu jednostki na burtę wchodzą funkcjonariusze Morskiej Straży Granicznej i Straży Pożarnej w celu sprawdzenia stanu zdrowia załogi m. in. wykonania pomiaru temperatury.

Ograniczeniom podlegają jednostki rybackie. Te, które wracają z portów poza granicami RP, podlegają dodatkowej kontroli sanitarno-epidemiologicznej. Te, które nie zawijały do portów innych niże znajdujące się na terytorium RP, nie podlegają dodatkowej kontroli. 
Jeżeli chodzi o jachty – jednostki polskie mogą wejść do rodzimych portów, ale będą podlegały kontroli. Jeżeli załogi nie będą mogły udowodnić, że nie wpływały do portów innych krajów, będą poddane kwarantannie. Jachty zagraniczne mają zakaz wchodzenia do portów a w sytuacji wyższej konieczności (sztorm, brak paliwa, uszkodzenie, choroba załogi, brak zapasów ) lub jeżeli posiadają polskiego załoganta mogą wejść do portu, jednak zostaną ustawione w odosobnieniu, ogrodzone od strony lądu i monitorowane. 


Dodatkowej kontroli sanitarno-epidemiologicznej podlegają statki handlowe i badawcze, ich załogi nie mogą schodzić na ląd. 
Morskie przejścia graniczne w małych portach - Darłowo, Ustka, Kołobrzeg, Łeba są obecnie zamknięte dla ruchu międzynarodowego. 
Kontrole przeprowadzają Straż Graniczna i Straż Pożarna. Jeżeli kontrola nie wykaże niczego niepojącego, załoga nie będzie podlegać kwarantannie. 

Tagi: koronawirus, granice, ograniczenia, bezpieczeństwo
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 14 July

W Gdyni odbył się pierwszy w historii zlot Polonii Żeglarskiej znany pod nazwą World Polonia Sailing Jamboree Poland 1991. Na zlot przybyło 26 jachtów polonijnych z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Szwecji, Danii, Finlandii. Flotyllę jachtów polon
niedziela, 14 lipca 1991
"Dar Młodzieży" pod dowództwem Kpt. Marka Szymońskiego przekroczył jako pierwszy żeglowiec klasy A linię mety w wyścigu z Antwerpii do Alesund w ramach regat Cutty Sark Tall Ships' Races.
sobota, 14 lipca 2001