TYP: a1

Kłopoty polskiej jednostki na ćwiczeniach Baltops

poniedziałek, 17 czerwca 2019
Z mediów/RMF

Podczas międzynarodowych ćwiczeń Baltops u wybrzeży Litwy kłopoty miał polski okręt ORP "Gniezno". Jak donosi RMF FM w trakcie desantu jednostka rozpruła fragment burty i zaczęła nabierać wody.

Do zdarzenia doszło podczas operacji desantowej z udziałem amfibii. W pobliżu brzegu okręt uderzył o podwodną przeszkodę, co spowodowało uszkodzenie poszycia kadłuba w środkowej części okrętu. Jednostka zaczęła nabierać wody.

 

Sytuację udało się opanować. Marynarka zapewnia, że ORP "Gniezno" jest sprawny i kontynuuje swoje, zaplanowane wcześniej, zadania. Jak tłumaczy Grzegorz Lewandowski, rzecznik 8. Flotylli, „Gniezno” to okręt transportowo-minowy, którego konstrukcja jest przystosowana do tego typu sytuacji.

Baltops to największe manewry NATO na Bałtyku. Ich historia sięga lat 70. Obecna edycja jest 47. z kolei. Biorą w niej udział około 50 okrętów różnych klas i typów, 36 śmigłowców i samolotów, 8 600 marynarzy oraz żołnierzy piechoty morskiej. Manewry po raz pierwszy w historii prowadzi reaktywowana niespełna rok temu 2. Flota Stanów Zjednoczonych Ameryki.

ORP Gniezno to okręt transportowo-minowy projektu 767, typu Lublin. Okręty te przeznaczone są do załadunku, transportu morskiego a także wyładowania pływającej i niepływającej techniki wojskowej oraz żołnierzy desantu morskiego. Załadunek i rozładunek sprzętu i ludzi może odbywać się nie tylko w porcie, ale także na nieprzygotowanym brzegu, bez konieczności budowy systemu logistycznego i nabrzeży portowych. Okręty projektu 767 mają możliwość wykonywania przejść w zagrodach minowych, do punktu przeładunku na nieuzbrojonym brzegu, za pomocą ładunków wydłużonych. Pojedynczy okręt transportowo-minowy może zabrać na pokład sprzęt kołowy i gąsienicowy o łącznym tonażu ponad 400 ton. Może także transportować miny morskie oraz stawiać je w obronnych zagrodach minowych.

Tagi: ORP Gniezno, Baltops
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 July

Wyruszyła śladem swojej poprzedniczki z 1957 r. (tratwa Nord) - tratwa "Nord-bis" z Kapitanem Andrzejem Urbańczykiem i zmieniającą się po drodze załogą. Po dotarciu do Gotlandii i 25 dniach żeglugi tratwa powróciła do Gdańska.
środa, 19 lipca 2006
W Gdyni rozpoczął się kolejny zlot żaglowców The Cutty Sark Tall Ship's Race.
sobota, 19 lipca 2003
Z przystani AKM w Gdańsku wyruszył niewielki (niecałe 8 m długości) jacht "Probus" z Kapitanem Jerzym Cołojewem z dwoma przyjaciółmi w rejs na Szetlandy, Wyspy Owcze; mały jacht powrócił do domu, po przebyciu około 2500 Mm w ciągu 777 godzin.
poniedziałek, 19 lipca 1971
Opuściło Świnoujście "Roztocze" z Kpt. Ziemowitem Barańskim, wychodząc w zakończony powodzeniem rejs na Wyspy Owcze.
poniedziałek, 19 lipca 1971