TYP: a1

Pułapka na Francuzów…

środa, 7 listopada 2018
Anna Ciężadło

… i nie tylko. Rzecz będzie o tym, dlaczego warto dokładnie zaplanować swoją wielką podróż, w jakim języku powinno się podawać istotne informacje oraz czy aby na pewno my, Polacy, aż tak bardzo odstajemy w swoich zwyczajach od reszty świata.

 

O dwóch takich, co pływali barką

Eric i Gauthier, dwaj kumple znad Loary, znaleźli sobie ciekawy sposób na zwiedzenie Europy; zamiast tkwić w korkach na autostradzie, postanowili zobaczyć nasz piękny kontynent z poziomu pokładu, pływając zabytkową barką po morzach, rzekach i kanałach. Pomysł był doskonały i szczerze zazdrościmy, że sami na to nie wpadliśmy.

Rejs rozpoczął się na wiosnę; Francuzi odwiedzili Skandynawię, popływali po Bałtyku, śmignęli do Gdańska, a stamtąd Wisłą przez Tczew i Grudziądz do Bydgoszczy. I tam zaczęły się kłopociki; okazało się bowiem, że nie przestudiowali szczegółów swojej trasy aż tak dokładnie, jak im się wydawało. Skutkiem tego, zamiast w korkach, tkwią teraz na Brdzie, w okolicy śluzy Okole. I wszystko wskazuje na to, że postoją tam jeszcze kilka miesięcy.

 

Wokół Okola

Bydgoska śluza Okole jest już mocno zabytkowa, bowiem oddano ją do użytku w 1915 roku. Od tego czasu mięło ponad 100 lat, i to raczej burzliwych, bo po drodze była przecież wojna, czasy realnego socjalizmu, i tak dalej… Nic zatem dziwnego, że stan śluzy wymagał w końcu interwencji. Ze względów bezpieczeństwa w 2013 roku zamknięto ją dla żeglugi, a remont planowano rozpocząć w 2 lata później. Ostatecznie do prac przystąpiono w 2017 roku, a ich zakończenie miało nastąpić w październiku 2018. Taką właśnie informację przeczytali pechowi wodniacy w Internetach.

Niestety, w tych samych Internetach można też znaleźć wiadomość, że remont przedłuży się do wiosny. I tego niusa podróżnicy już sobie nie przyswoili. Dlaczego? Trudno powiedzieć. Prawdopodobnie dlatego, że informacja była napisana po polsku, a gdzieś tak  czasów Napoleona Francuzi trwają w mocnym przekonaniu, że cały świat powinien mówić (i pisać) w ich języku.

 

Jak to robią inni?

Kiedy okazało się, że barka dalej nie popłynie, o sprawie zrobiło się głośno. Na zarządców śluzy posypały się gromy, że jak to, że wstyd, hańba i zaścianek, jak może nie być informacji w języku innym, niż polski? Jeśli nie we francuskim i niemieckim, to przynajmniej w angielskim… Otóż, może. I nie ma w tym nic dziwnego.

Podróżując po różnych krajach Europy, często można spotkać podobne sytuacje; istotne dla żeglugi informacje napisane są w języku kraju, na terenie którego się znajdujemy. I właśnie po to każdy z nas ma w kieszeni telefon z googlarką, żeby sobie ten tekst przetłumaczyć.

Z doświadczeń naszej redakcyjnej koleżanki wynika, że przykład na śluzach w Holandii (a jest ich tam naprawdę sporo), informacje umieszczone są wyłącznie w niderlandzkim. I nikt nie robi o to zadymy, nie oburza się i nie wymaga tłumaczenia. Jeszcze weselej bywa na południu Europy, na przykład w Grecji, gdzie często nie ma informacji w żadnym języku - przecież jak coś jest zamknięte, to widać; po co więc jeszcze robić sobie kłopot z pisaniem.

 

I co dalej z tym fantem?

Zwyczaje zwyczajami, ale faktem jest, że Francuzi mają teraz kupę czasu, by zwiedzić Bydgoszcz. A chociaż, jak sami przyznają, nie potrafią nawet wymówić nazwy tego miasta, chyba jednak zachowają stamtąd dobre wspomnienia.

Lokalsi, poruszeni ich losem, natychmiast zorganizowali zrzutkę, przynieśli jedzenie, a także zaoferowali pracę oraz pomoc w tłumaczeniu. Eric i Gauthier zostali nawet zaproszeni do ratusza; można zatem powiedzieć, że władze Bydgoszczy przejęły się sprawą. Zresztą, nasi pechowcy są raczej wyluzowanymi i otwartymi ludźmi, więc można się spodziewać, że przy tak mocnym wsparciu jakoś dadzą sobie radę.

Poza tym, i tak mogą mówić o szczęściu; jeszcze w 2015 roku „Gazeta Pomorska” podawała, iż Kanał Bydgoski wymaga tak gruntownych napraw, że może zostać wyłączony z ruchu na… 20 lat. Serio, serio. Remontu wymagały śluzy: Okole, Czyżkówko, Prądy oraz Osowa Góra, a także kolejnych 16 (!!) urządzeń hydrotechnicznych, zlokalizowanych na międzynarodowym szlaku wodnym E-70 w kierunku Berlina. Wiosna 2019 roku jest zatem całkiem optymistycznym terminem.

 

 

 

 

Tagi: barka, śluza, Okole
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 27 kwietnia

Na "Down Star" zakończył rejs dookoła świata George Fairle.
wtorek, 27 kwietnia 1965
Odbył się w Warszawie Zjazd Delegatów YKP; zjazdowi przewodniczył Ludwik Szwykowski, jeden z założycieli YKP. Na zjeździe wybrano nowy zarząd z prezesem Bronisławem Barylskim na czele.
niedziela, 27 kwietnia 1947
W Warszawie umiera Antoni Dobrowolski (urodzony w 1872 r.) profesor, geograf, uczestnik wyprawy arktycznej na belgijskim żaglowcu "Belgica", przyczynił się do powstania pierwszej polskiej stacji artycznej na Wyspie Niedźwiedziej.
wtorek, 27 kwietnia 1954
Urodził się Samuel Morse, twórca alfabetu Morse'a.
środa, 27 kwietnia 1791
Na Filipinach w walce z tubylcami ginie Ferdynand Magellan.
sobota, 27 kwietnia 1521