Jak prawidłowo załatać dziurę

poniedziałek, 6 marca 2017
Artykuł sponsorowany

Uszkodzenie poszycia jednostki wykonanej z laminatu mogą powstać w każdej sytuacji. Najniebezpieczniejsze są te powstałe na wodzie ale częściej dochodzi do uszkodzenia podczas slipowania lub transportu jednostki na przyczepie. Postaramy się podpowiedzieć jak prawidłowo wykonać ich naprawę.

Ocena uszkodzenia

Pobieżna ocena sytuacji często kończy się diagnozą: niewielka rysa a poszycie wygląda jakby nic wielkiego się nie stało. Niestety w wielu sytuacjach okazuje się, że wypadek ma poważniejsze konsekwencje i zanim zaczniemy upragnione wakacje na wodzie, musimy naprawić poważniejszą usterkę. W takich sytuacjach trzeba pamiętać - jeśli nie można od razu przystąpić do prac naprawczych, miejsce uszkodzenia należy zabezpieczyć, tak aby jak najmniej wody i wilgoci dostało się do laminatu. Jeśli jednak laminat wchłonął wilgoć, naprawę należy zacząć od wysuszenia miejsca usterki.

Właściwe przygotowanie powierzchni

To co na pierwszy rzut oka wydało się tylko dużym zadrapaniem lub pęknięciem na powierzchni żelkotu, po  dokładnym oczyszczeniu miejsca okazało się poważną usterką laminatu.  Mata szklana  nie jest ciemna tylko lekko przejrzysta, zielonkawa lub o czerwonym zabarwieniu, jest zniszczona. Fachowiec powiedziałby, że warstwy maty, żywicy, które po utwardzeniu stanowią jednolitą całość zostały rozszczepione. Szlifując ważne jest, abyśmy dokładnie oczyścili i wyszlifowali nie tylko miejsce samej usterki, ale także jej obrzeża. Dotyczy to wszystkich uszkodzeń, nawet tych najmniejszych.

W każdym przypadku wytrzymałość laminatu zależna będzie od dobrego przygotowania powierzchni. W ten sposób ułatwiamy sobie również kolejny etap naprawy. Właściwe przygotowanie uzależnione jest od rodzaju oraz miejsca uszkodzenia zwłaszcza gdy:

  • po pierwsze do usterki nie dostaniemy się z zewnątrz.
  • po drugie znajdować się ona będzie na zgięciu.

Najpierw od środka

Jeśli jest to możliwe, poważniejsze uszkodzenia powinny być pokryte kilkoma warstwami nowego laminatu od strony wewnętrznej. Ilość warstw, które trzeba nałożyć zależy od miejsca uszkodzenia, ogólnej twardości laminatu, rodzaju maty szklanej oraz wielkości tego uszkodzenia. Mały dziura na 5-cio metrowym jachcie potrzebuje 3-4 warstw laminatu. W przypadku uszkodzenia na dziobie powinno się  użyć dodatkowych 2 warstw wzmocnienia szklanego.

W zależności od naprawianego miejsca możemy użyć  maty i/lub tkaniny szklanej oraz żywicy poliestrowej lub epoksydowej z serii Sea-Line®. Do puszek żywic Sea-Line® są dołączone instrukcje ze zdjęciami oraz radami odnośnie użycia produktu co ułatwia zadanie dla osoby nie zajmującej się naprawami zawodowo.

W pierwszej kolejności brzegi uszkodzenia szlifujemy i odtłuszczamy, do tego celu możemy użyć zmywacz Sea-Line®. Niestety nie zawsze można dostać się do usterki z obydwu stron. Gdy usterka jest dostępna tylko z zewnątrz, za pomocą pewnego triku mamy możliwość położyć od wewnątrz warstwę laminatu. Naprawę wykonujemy w następujący sposób:

  1. Wykonujemy płytkę wzmacniającą o kilka centymetrów większą od naszego uszkodzenia. Może ona być wykonana z:
  • sklejki wodoodpornej
  • fragmentu laminatu przygotowanego wcześniej
  1. W płycie wykonujemy dwa otwory przez które przeciągamy sznurek albo miękki ale mocny drut.
  2. Obrzeża wzmocnienia pokrywamy szpachlówką epoksydową, najlepiej wzmocnioną włóknem szklanym.
  3. Następnie wsuwamy nasączoną żywicą gąbkę przez otwór do środka i za pomocą druta ciągniemy na zewnątrz. Jako punkt oparcia może na posłużyć trzonek np. młotka lub śrubokręt. Nawijamy drut na trzonek i zwijając, dociskamy wzmocnienie do  wewnętrznej stronę uszkodzenia.
  4. Po kilkunastu godzinach możemy wyciągnąć drut i przystąpić do dalszej, standardowej procedury laminowania. Nasza „warstwa bazowa” nie jest co prawda solidną podstawą, ale zawsze to coś na czym można zacząć naprawę.

Właściwa naprawa

Warstwa bazowa pozwoli nam przystąpić do pracy na zewnętrznej powierzchni.

Po przeszlifowaniu i przemyciu zabezpieczonego od spodu przez gąbkę otworu możemy nałożyć pierwszą warstwę maty szklanej. Zanim to jednak zrobimy musimy dociąć odpowiedniej wielkości kawałki maty. Polecamy tu stosowanie zwykłej maty szklanej 300 g.

 

Pierwszy kawałek powinien odpowiadać wielkości i kształtowi uszkodzenia, następne muszą być większe. Brzegi maty powinny być lekko wystrzępione ale bez ostrych załamań i w miarę równej powierzchni.

Przy każdej obróbce mat z waty szklanej pamiętajmy o stosowaniu rękawic ochronnych. Przed nałożeniem pierwszego kawałka maty uszkodzenie należy przemalować przygotowaną żywicą z utwardzaczem. Dopiero na tak przygotowaną powierzchnię nakładamy pierwszy kawałek matę. Żywicę nanosimy krótkimi ruchami za pomocą zwykłego, twardego pędzla. Takie lekkie pacykowanie tworzy nam nie tylko jednolita warstwę, ale również łączy matę z podłożem usuwając warstwy powietrza. Jeśli bąble powietrza znajdują się na środku musimy wypchnąć je na zewnątrz do tego używamy twardego pędzla lub specjalistycznego wałka do laminowania. Dopiero kiedy cała mata jest ciemna od żywicy, nakładamy drugi większy kawałek maty. Tak nakładamy trzy do czterech warstw.

Jeżeli miejsce naprawy jest większe do nakładania żywicy proponujemy zastosować wałek malarski . W ten sposób nie tylko nałożymy żywicę równomiernie, ale też szybciej usuniemy powietrze.

Jeżeli nie osiągniemy wymaganej grubości w ciągu jednego dnia, następnego należy ponownie wyszlifować i oczyścić powierzchnię zmywaczem Sea-Line®.

Po utwardzeniu się laminatu możemy zająć się estetycznym wykończeniem naprawy czyli szpachlowaniem i malowaniem.

 

www.sea-line.eu

 

 

 

Pamiętaj!

- jeśli nie można od razu przystąpić do prac naprawczych, miejsce uszkodzenia należy zabezpieczyć, najlepiej przykryć folią, tak aby jak najmniej wody i wilgoci dostało się do środka. Jeśli jednak laminat wchłonął wilgoć, naprawę należy zacząć od wysuszenia miejsca usterki.

 

- szlifując ważne jest, abyśmy dokładnie oczyścili i wyszlifowali nie tylko miejsce samej usterki, ale także jej obrzeża. Dotyczy to wszystkich uszkodzeń, nawet tych najmniejszych. Do puszek żywic Sea-Line® są dołączone instrukcje ze zdjęciami oraz radami odnośnie użycia produktu co ułatwia zadanie dla osoby nie zajmującej się naprawami zawodowo.

 

- pierwszy kawałek maty powinien odpowiadać wielkości i kształtowi uszkodzenia, następne muszą być większe. Brzegi maty powinny być lekko wystrzępione ale bez ostrych załamań i w miarę równej powierzchni.

 

- żywicę nanosimy krótkimi ruchami za pomocą zwykłego pędzla. Takie lekkie pacykowanie tworzy nam nie tylko jednolita warstwę, ale również łączy matę z podłożem usuwając warstwy powietrza. Jeśli bąble powietrza znajdują się na środku musimy wypchnąć je na zewnątrz.

 

- stosując żywice epoksydową należy zachować proporcje mieszania komponentów podane przez producenta. W przypadku specjalistycznej epoksydowej żywicy do laminowania - Sea-Line® proporcje to 100g do 35g w proporcji wagowej oraz 10 do 4 w proporcji objętościowej. Puszki zawierają odpowiednie ilości komponentów.

 

- temperatura podczas napraw i prac remontowych nie powinna być niższa niż 10C.

Tagi: naprawa, laminat, uszkodzenie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 22 August

W Cowes z okazji 150.lecia Pucharu Ameryki zorganizowano jubileuszowe regaty, w których wystartowało 208 jachtów z różnych epok, a zwyciężył "Stealth" w czasie o prawie 5 godzin lepszym niż czas jachtu "America" z 1851 r.
środa, 22 sierpnia 2001
Zmarł Kpt. Antoni Ledochowski, jedna z legendarnych postaci polskiego żeglarstwa, wykładowca Szkoły Morskiej w Tczewie, potem w Gdyni, autor m.in. doskonałych podręczników z astronawigacji
czwartek, 22 sierpnia 1974
Zmarł Eugeniusz Kwiatkowski, m.in. twórca Gdyni i Centralnego Okręgu Przemysłowego
czwartek, 22 sierpnia 1974
Start do wokółziemskiego rejsu Bernarda Moitessiera na "Joshua"
czwartek, 22 sierpnia 1968
S/y "Swarożyc" pod Kpt. Wacławem Liskiewiczem zakończył rejs na Spitsbergen (po przebyciu 4905 Mm); był to pierwszy rejs polskiego jachtu w rejony podbiegunowe
wtorek, 22 sierpnia 1967
Na jachcie "Anahita" wyruszył w rejs dookoła świata Louis Bernicot; rejs zakończył się pełnym sukcesem, przy czym odbył sie on bez jakiejkolwiek poważniejszej awarii
sobota, 22 sierpnia 1936