TYP: a1

Dodatkowe opłaty do czarteru - słowniczek

środa, 9 września 2015
Redakcja
Wynajmując jacht, spotykamy się z różnymi opłatami - obowiązkowymi lub nie - które są doliczane do podstawowej kwoty czarteru. Żeby nie pogubić się w tych dodatkowych kosztach, zapoznajcie się z krótkim poradnikiem.



departure formalities – Opłata „sztuczna” – rzadko spotykana. Armatorzy tłumaczą, że muszą przecież przygotować dokumenty czarterowe – de facto każda firma musi, a nie każda pobiera za to dodatkowe opłaty.

gaz – Raczej w cenie czarteru, z drobnymi wyjątkami (czartery w Europie Północnej).

GPS, autopilot, plotter
– Praktycznie standard na każdym jachcie. Warto się dopytać o plotter i autopilot, jeśli czarterujemy jachty w Europie Północnej (Niemcy, Holandia).

opłaty portowe i turystyczne – Szczególnie te ostanie należy sprawdzić planując trasę. Na przykład pozwolenie i płatność za Park Cabrera na Balearach najlepiej załatwić kilka dni przed rejsem.

paliwo - Powinniśmy zawsze dostać pełny zbiornik. Tankujemy "pod korek" przy powrocie z rejsu.

podatek turystyczny – „Najbardziej popularny” to ten w Chorwacji, w kwocie 1 EUR/dzień/osoba. Na Kubie zapłacimy już znacznie więcej, 10 CUC za osobę/dzień (35 złotych). Czasami w Słowenii 3 EUR/osoba (część firm zawiera tą opłatę w cenie czarteru).

ponton – Zazwyczaj standard na wyposażeniu. Czasami płatny przy czarterach w Europie Północnej.

pościel – Opcja nieobowiązkowa. Płatna najczęściej w Hiszpanii, Włoszech oraz Francji. Warto się dopytać czy pozycja "pościel" zawiera także ręczniki.

silnik zaburtowy – Opcja nieobowiązkowa. Na Karaibach i innych odległych kierunkach dodawany raczej w cenie czarteru. W Grecji praktycznie zawsze gratis. W pozostałych państwach europejskich płatny w kwocie od 40 do 100 EUR na tydzień.

skipper – Biorąc skippera z Polski, oprócz stawki za samą usługę, zwyczajowo opłacamy skipperowi także przejazd oraz wyżywienie podczas rejsu.

sprzątanie końcowe – Zazwyczaj opłata obowiązkowa.

transit log – Każdy o tym słyszał, ale nie każdy wie na 100% co to właściwie jest. Spotkamy go w Turcji i jest to obowiązkowa opłata nałożona odgórnie przez Turcję. W Chorwacji używa go około 30% armatorów. Jest to „zestaw”, który zawiera (i/lub) sprzątanie końcowe, silnik zaburtowy, pościel itd. itd. Czyli raz pod pojęciem transit log będziemy mieć „sprzątanie końcowe i silnik zaburtowy”, innym razem „sprzątanie końcowe, ponton, pościel i ręczniki”.

ubezpieczenie kaucji
– Stosuje je coraz więcej armatorów. Obecnie około połowa. Występuje w formie jednostkowej opłaty bezzwrotnej lub opłaty bezzwrotnej wraz ze zredukowaną kaucją. Trzeba to dobrze przekalkulować, bo czasami drugi wariant ma zapis np. 200 EUR kwota bezzwrotna plus 400 EUR zredukowana kaucja. W przypadku szkody na przykład 300 EUR będziemy musieli zostawić 200 EUR + 300 EUR = 500 EUR.

Jeśli macie więcej pytań i/lub chcecie wyczarterować jacht, zapraszamy do kontaktu mailowego (info@tawernaskipperow.pl) lub telefonicznego +48 12 294 92 29.
Tagi: czarter jachtu, czartery jachtów
TYP: a3
0 0
Komentarze