TYP: a1

Powrót Elbląga do macierzy...

wtorek, 28 listopada 2023
Hanka Ciężadło

Uuuu, powiało grozą. Tak, chodzi o Przekop – chyba najbardziej kontrowersyjną inwestycję ostatnich lat (a w każdym razie będącą w ścisłej czołówce). Po co nam to, jak to wygląda dzisiaj, a jak w przyszłości, co ma wspólnego z Krzyżakami...

Spróbujmy zgłębić temat, a inspiracją do pochylenia się nad nim niech będzie tekst kpt. Jerzego Kulińskiego – autora tytułowej mapki oraz artykułu pt. "Powrót Ziemi Elbląskiej do macierzy". 

Pocałunek śmierci

Pomysł wybudowania przekopu przez Mierzeję Wiślaną nie jest nowy. Koncepcja utworzenia tzw. kanału Z-Z, łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, została opracowana już kilkadziesiąt lat temu przez zespół naukowców pod kierunkiem prof. dr inż. Tadeusza Jednorała.

I trzeba podkreślić, że oni też nie byli pierwszymi, którzy wpadli na taki plan – tak naprawdę najwcześniejsze prace zmierzające do połączenia Elbląga zresztą świata wykonali... Krzyżacy. Należy bowiem pamiętać, że to, co dzisiaj nazywamy Kanałem Jagiellońskim, powstało ponad 500 lat temu i nazywało się pierwotnie Kraffohlkanal.

Skoro od kilkuset lat było oczywiste, że w tym miejscu trzeba poprawić matkę naturę, to dlaczego w XXI wieku przekop zaczął nagle budzić kontrowersje? Prawdopodobnie miało to ścisły związek z faktem, że inwestycję zaczęto ściśle kojarzyć z konkretną partią. A skoro tak, to nikt już nie patrzył na nią inaczej, niż przez okulary polityczne – i wszystkie pozostałe kwestie zeszły na dalszy plan.

Elbląg i spółka

Na dzień dzisiejszy kanał służy jachtom - i gdyby tak zostało, to rzeczywiście można by go nazwać kosztowną fanaberią. Niedługo jednak będą nim przepływać stateczki wycieczkowe (choćby takie, jak w „Rejsie”), a po pogłębieniu – także inne jednostki.

I prawdą jest, że nie będą to wielkie kontenerowce. Nie będą to nawet zwyczajne kontenerowce, ale małe i średnie statki. Co jednak najważniejsze, będą one mogły przypływać wprost do Elbląga... i w tym właśnie momencie docieramy do tak zwanego sedna.

Jak wiemy, Polska odzyskała niepodległość jakieś sto lat temu. Oczywiście po drodze przytrafiła się jeszcze II wojna światowa i kilkadziesiąt lat ścisłej „przyjaźni” z ZSRR. Wszystko to odcisnęło srogie piętno nie tylko na ludziach, ale też na kraju: gospodarce, infrastrukturze i tak dalej.

Elbląg (i nie tylko on – okoliczne gminy również) znalazł się na peryferiach, i mimo całego uroku, nie miał szans wykorzystać swojego potencjału. Bynajmniej nie dlatego, że komuś się czegoś nie chciało zrobić – ale właśnie przez brak komunikacji zresztą świata. Uruchomienie kanału Z-Z otworzy zupełnie nowe możliwości – zarówno dla ludzi, którzy tam mieszkają, jak i dla ludzi, którzy chcąc tam zainwestować swoje pieniądze. A pytając, czy i kiedy to się zwróci, trzeba pamiętać, z jak ciepłym przyjęciem spotykała się koncepcja budowy Gdyni, która też miała być kosztowna, absurdalna i niepotrzebna, bo przecież mamy Gdańsk.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na ten temat, przeczytajcie ten artykuł.

Co ważne, jego Autorowi jest zupełnie nie po drodze z ludźmi, którzy kojarzą nam się z Przekopem – a mimo to jest jego zwolennikiem. 

 

 

Tagi: przekop, Mierzeja, inwestycja, Kanał Z-Z
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 27 kwietnia

Na "Down Star" zakończył rejs dookoła świata George Fairle.
wtorek, 27 kwietnia 1965
Odbył się w Warszawie Zjazd Delegatów YKP; zjazdowi przewodniczył Ludwik Szwykowski, jeden z założycieli YKP. Na zjeździe wybrano nowy zarząd z prezesem Bronisławem Barylskim na czele.
niedziela, 27 kwietnia 1947
W Warszawie umiera Antoni Dobrowolski (urodzony w 1872 r.) profesor, geograf, uczestnik wyprawy arktycznej na belgijskim żaglowcu "Belgica", przyczynił się do powstania pierwszej polskiej stacji artycznej na Wyspie Niedźwiedziej.
wtorek, 27 kwietnia 1954
Urodził się Samuel Morse, twórca alfabetu Morse'a.
środa, 27 kwietnia 1791
Na Filipinach w walce z tubylcami ginie Ferdynand Magellan.
sobota, 27 kwietnia 1521