TYP: a1

Podsumowanie Bitwy o Gotland

poniedziałek, 21 września 2015
Informacja prasowa
W niedzielę, po ośmiu dniach walki na Bałtyku, ostatni jacht Bitwy o Gotland – Delphia Challenge 2015, Drosomak, dotarł bezpiecznie do Gdańska. Przed nami uroczyste podsumowanie i rozdanie nagród zaplanowane na 7 listopada w zabytkowej Baszcie Łabędź, siedzibie Polskiego Klubu Morskiego.

 Bitwa o Gotland

W tym roku Puchar Wielkiej Żeglarskiej Bitwy o Gotland wywalczył Jacek Zieliński reprezentant Warmii i Mazur na jachcie Quick Livener, tym samym zdobywając tytuł Morskiego Mistrza Polski Samotników w klasie ORC 1. Wicemistrzem w tej klasie, choć naprawdę niewiele brakowało do zwycięstwa, został Piotr Falk i jego jacht Bluesina. Brązowy medal Polskiego Związku Żeglarskiego zdobył Zenon Jankowski na s/y Oceanna.

W klasie ORC 2 mistrzostwo wywalczył Kuba Marjański na jachcie Busy Lizzy, srebro wypracował czterodniową przeprawą Tomasz Ładyko na Double Scotch, a trzecie miejsce zajął Ryszard Drzymalski (Konsalem).

W klasie OPEN zwyciężył Krzysztof Fojciuk na jachcie OFO, który jako pierwszy przeciął linię mety w czasie bezwzględnym. Wicemistrzostwo osiągnął Andrzej Kopytko przygotowujący się do startu w oceanicznych regatach Ostar na jachcie True Delphia. Trzecie miejsce wywalczył Krzysztof Kołakowski na Mini 650 Arao.

Niewielkie różnice czasowe świadczą o niezwykle wyrównanym poziomie zawodników przybyłych z całej Polski. Większość jachtów przybyła w czwartek i piątek (17-18 września) do Mariny Delphia w Górkach Zachodnich, która dzięki uprzejmości Delphia Yachts na tydzień zmieniona została w prawdziwą Wioskę Regatową. Tutaj każdy zawodnik był witany jak bohater, mógł się posilić i zregenerować, choć o spaniu nikt nie myślał z racji wspaniałej atmosfery panującej w marinie. Wszyscy zawodnicy dzielili się wrażeniami z trasy, ale także bardzo ciepło wypowiadali na temat poziomu bezpieczeństwa regat. Miejmy nadzieję, że to początek dalszego rozwoju tej imprezy, i że kiedyś będzie to wyścig tak znany, jak angielskie Fastnet czy australijskie Sydney-Hobart.

W sobotę 19 września o godzinie 0815 z portu w Vandburg na Gotlandii, po usunięciu awarii, w drogę powrotną wyruszył jacht Drosomak prowadzony przez Aleksandrę Emche, jedyną kobietę w stawce. Ola potwierdziła, że zamierza dokończyć trasę Bitwy i otrzymała aktualne prognozy. W niedzielny wieczór Drosomak wrócił do Gdańska, a pani kapitan potwierdziła już chęć ponownego startu w przyszłorocznej Bitwie.


fot. M. Szlaga

Bitwa o Gotland – Delphia Challenge 2015 pełna była bezprecedensowych wydarzeń. Rekordowa ilość zawodników, trudna pogoda i zaciekła rywalizacja – tak można podsumować tegoroczne zmagania samotnych żeglarzy na Bałtyku.

Nie było łatwo – z 20 jachtów, które wystartowały, sklasyfikowane zostało 16. Kuba Strzyczkowski (Delphia Trójka) wycofał się zaraz po starcie z powodu awarii, Maciej Ziemba (Janeczka) wycofał się po kilku dniach, a Aleksandra Emche (Drosomak) i Bartek Czarciński (Perła Gdyni) nie zostali sklasyfikowani ze względu na nie zastosowanie się do decyzji organizatora nakazującej schronienie się w porcie Visby.

Równocześnie z zawodnikami głównych klas Bitwy odbył się pierwszy na Bałtyku wyścig jachtów klasy Imoca 60 – Zbyszek Gutkowski zmierzył się z Tomkiem Siekierko i jak przekazali obaj panowie, łatwo nie było.

Także po raz pierwszy i mamy nadzieję, że ostatni, Bitwa musiała zostać wstrzymana na kilkanaście godzin z uwagi na silny sztorm po wschodniej stronie wyspy z falami w granicach 4 metrów – były to warunki które realnie zagrażające bezpieczeństwu zawodników. Żeglarzy samotników osłaniały dwa jachty asystujące – Delphia XII i Fujimo, dzięki czemu ze wszystkimi jachtami biorącymi udział w regatach zapewniony był stały kontakt, a zawodnicy mieli dostęp do wszystkich bieżących informacji oraz prognoz i ostrzeżeń.

Kolejna Bitwa o Gotland już za rok. Większość zawodników deklaruje ponowny w niej udział. Również sponsorzy podtrzymują chęć dalszej współpracy.

Dziękujemy sponsorom: Delphia Yachts i Work Service oraz Henri Lloyd, Ocean Sails, Charter.edu, naszym partnerom: Klubowi Żeglarzy Samotników, Zachodniopomorskiemu Okręgowemu Związkowi Żeglarskiemu, Elbląskiemu Okręgowemu Związkowi Żeglarskiemu oraz wszystkim osobom, które wsparły organizację regat, a także mediom za bieżące relacje umożliwiające kibicom śledzenie wyścigu we wszystkich kanałach informacyjnych.

Dziękujemy również Wam, kibicom na lądzie i wodzie, śledzącym informacje w mediach, tym którzy żegnali zawodników, żeglowali z nimi na trackingu, a potem witali przybyłych na wodach Zatoki Gdańskiej.

Krystian Szypka
Tel. 501 664 314

bitwaogotland.pl

Bieżące informacje na Facebooku:
https://www.facebook.com/Bitwa-o-Gotland-142665052544461

SZCZEGÓŁOWE WYNIKI:

ORC 1
1 Quick Livener Jacek Zieliński
2 BLUESinA Piotr Falk
3 OCEANNA Zenon Jankowski
4 Hadron Piotr Parzy
5 BUENA Wladyslaw Chmielewski
6 Polled 2 Jacek Chabowski

ORC2
1 Busy Lizzy Kuba Marjański
2 Double Scotch Tomasz Ładyko
3 Konsal Ryszard Drzymalski
4 Prodata Witold Małecki
5 Janeczka 2 Maciej Ziemba/DNF
5 Drosomak Aleksandra B. Emche/DSQ

OPEN:
1 OFO Krzysztof Fojucik
2 True Delphia Andrzej Kopytko
3 Arao Krzysztof Kołakowski
4 Vector Baltica II Maciej Muras
5 Delphia VIII Piotr Nikiel
6 Perła Gdynia Bartłomiej Czarciński/DSQ

IMOCA:
1 Black Sambuca Zbigniew Gutkowski
2 Globe Tomasz Siekierko
Tagi: Bitwa o Gotland
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 4 August

Opuścił Bermudę jacht "Gemini" z zamiarem ustanowienia polonijnego rekordu trasy z St. George's do portu Horta na Azorach. Przybył tam 18 sierpnia. Trasę 1,905 mil "Gemini" przebyl w 13 dni, 19 godzin, 29 minut i 20 sekund. Jest to rekord dla jachtów polo
środa, 4 sierpnia 2004
Z Plymouth wystartowały regaty Anglia-Australia (Parmelia Cup) z okazji 150 rocznicy przybycia do Freemantle angielskiego żaglowca "Parmelia" z pierwszymi cywilnymi kolonistami; bezwzględnie najszybszy w tym wyścigu był "Wojewoda Pomorski" dowodzony przez
sobota, 4 sierpnia 1979
S/y "Alf" pod dowództwem Kpt. Bogdana Olszewskiego wyruszył w udany rejs do Murmańska (powrót 29.09)
piątek, 4 sierpnia 1972
Na pokładzie jachtu "Generał Zaruski" rozpoczął się XVI Sejmik PZŻ, na którym na prezesa wybrano Kazimierza Petrusewicza, wychowanka Państwowej Szkoły Morskiej w Tczewie, później wiceministra żeglugi i profesora UW
niedziela, 4 sierpnia 1946