Samoster wiatrowy - zrób to sam

środa, 16 grudnia 2015
Tadeusz Lis
Za zgodą Jerzego Kulińskiego. Źródło: www.kulinski.navsim.pl.

Tadeusz Lis przypomina, jak to kiedyś na jachcik "Holly" Edwarda Zająca zaprojektowano i zbudowano samoster. I to taki nie byle jaki - "drugiej generacji" z uchylnym płatem wiatrowym, czyli doskonalszy od mojego "Nordsee II", który jak ktoś może jeszcze pamięta ozdabiał rufę jachtu "Milagro V".

Koledzy Romek "Romuś" Kwiat-Kwiatkowski, Tadeusz Lis, Tomasz Piasecki i bezimienni współpracownicy zbudowali coś, co zdało egzamin podczas atlantyckich peregrynacji naszego nieodżałowanego Przyjaciela "Gale".

Nie wszyscy cierpią na nadmiar obiegowych środków płatniczych, ale właśnie wśród nich pewnie znajdzie się kilku, którzy mogą się pochwalić inwencją i dwoma prawymi rękami.

To jest właśnie news dla nich (w wersji "komiksowej").

Żyjcie wiecznie!
Don Jorge




Don Jorge,

Do Jester Challenge zostało kilka dni... i zorientowaliśmy się, że Edek nie ma samosteru. Wystrugaliśmy coś takiego. Brzydki jak noc listopadowa, ale prosty, tani i skuteczny.

W praktyce może się okazać, że ma złe serce i czarne podniebienie – potrafi przy chwili zagapienia nieźle przyłożyć swoją płetwą.

Ale jest pracowity. Nie żre i rzadko się upija – nawet w portach…




Podsumowanie
  • Założenie o prostocie wykonania nie zostało spełnione - samoster pochłonął prawie cały weekend
  • Nie robiłem żadnych rysunków wykonawczych - przy prostych konstrukcjach uważam to za pogański obyczaj inżynierski
  • Bardzo czasochłonną operacją jest ręczne polerowanie (prawie 1 dzień) - które jest niezbędne, aby podnieść odporność stali na korozję
  • Mimo to osiągnięty efekt wizualny jest paskudny - samoster na pierwszy rzut oka wygląda na wystrugany kozikiem za rozpadającą się stodołą... :(
  • Mechaniczne polerowanie było błędem - należało zastosować polerowanie elektrochemiczne - przykład źle zaplanowanej technologii wykonania
  • Ustawienie tarczy nie jest precyzyjne (10 st.) - warto byłoby zrobić dodatkowy trymer - chociaż korekta mocowania linki na rumplu jest wystarczająca
  • Płat wiatrowy należałoby wyposażyć w progresywny tłumik wahań (hydrauliczny, cierny lub magnetyczny) - to jest proste. Ale zabrakło mi czasu...
Może będzie inspiracją dla kogoś z Klanu SSI?

Tadeusz
TYP: a3
0 1
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 July

Zmarł Zbigniew Milewski, konstruktor jachtów, m.in. takich jak Ametyst, King's Ametyst, Topaz, Beryl, Zośka, Miś. Autor znaczącej książki "Projektowanie i budowa jachtów żaglowych"
piątek, 29 lipca 2005
Powróciła do Gdańska s/y "Panorama", jacht klubu AZS we Wrocławiu, kończąc tym samym trwający 11 miesięcy rejs Orvaldi Antarctica; w czasie rejsu odwiedzono porty Brazylii, Urugwaju, Argentyny, Chile, Peru, Ekwadoru, fiordy Patagonii, Galapagos, Wyspy
piątek, 29 lipca 2005
Ze Szczecina wypłynął s/y "Śmiały" pod Kapitanem Bolesławem Kowalskim w rejs do Ameryki Południowej z bogato rozbudowanym programem badawczym
czwartek, 29 lipca 1965
W hamburskiej stoczni zwodowano czteromasztowy bark "Pamir"; statek był przeznaczony dla niemieckiego armatora Fryderyka Laeisza do obsługi linii południowoamerykańskiej
sobota, 29 lipca 1905