TYP: a1

Optimist - procedura startowa

niedziela, 22 maja 2011
Zofia Truchanowicz

Start na "pełnym gazie"
W pierwszym artykule z cyklu porad dla Optimiściarzy przyjrzymy się procedurze startowej, której znajomość jest niezbędna, jeżeli zamierzacie kiedykolwiek wystartować w regatach. To właśnie sygnały procedury startowej odliczają nam czas pozostały do startu, jak również informują nas o obowiązywaniu kar startowych lub ich braku.


Witajcie, Optimiściarze! Cieszy mnie niezwykle fakt, że coraz więcej młodych zdolnych ludzi decyduje się rozpocząć przygodę z Optimistem. Wygląda na to, że moda na Optimisty nie tylko trwa, ale i udziela się nowym adeptom żeglarstwa. Skoro już postanowiliście spróbować swoich sił na tej sympatycznej łupince, jaką jest Optimist, postaram się wprowadzić Was w tajniki Przepisów Regatowych Żeglarstwa, których niestety nie unikniecie na swojej żeglarskiej drodze.

Sygnał ostrzeżenia

Pierwszym sygnałem procedury startowej jest sygnał ostrzeżenia, któremu poza jednym sygnałem dźwiękowym towarzyszy flaga klasy lub inna flaga określona w instrukcji żeglugi. W regatach Optimista jest to zazwyczaj flaga klasy Optimist lub flaga „O”, nazywana Oscarem. Sygnał ostrzeżenia podawany jest na 5 min przed sygnałem startu.

Sygnał przygotowania

Kolejnym sygnałem, którego należy wyczekiwać, jest sygnał przygotowania podawany na 4 min przed sygnałem startu. Sygnał ten ma dodatkowe, istotne znaczenie, gdyż to właśnie od sygnału przygotowania jacht jest w wyścigu. Zapamiętajcie, że Przepisy Regatowe Żeglarstwa mają zastosowanie, nawet zanim dotrzecie na obszar regatowy, ale to właśnie od sygnału przygotowania, gdy jesteście już w wyścigu, możecie być ukarani za złamanie przepisów Części 2 (Gdy jachty się spotykają). Przepisy Części 2 będziemy poznawać w kolejnych artykułach, więc póki co skupmy się na samej procedurze startowej. Sygnał przygotowania, który również jest podany z jednym sygnałem dźwiękowym, może być zasygnalizowany różnymi kombinacjami flag. My skoncentrujemy się na trzech, które możecie spotkać w regatach klasy Optimist.


Flaga „O” (Oscar)

Flaga „P” (Papa)

Flaga „I” (India)

Flaga czarna, tzw. czarna śmierć
Flaga „P” (Papa)

Flaga „P” jest najbardziej łagodną z flag sygnału przygotowania. Sygnalizuje ona bowiem wyłącznie czas 4 min do startu i nie nakłada żadnych kar startowych. Oznacza to, że jeśli wypłyniecie na falstart, czyli przekroczycie linię startu przedwcześnie w okresie ostatniej minuty do sygnału startu, możecie naprawić swój błąd poprzez zwykłe spłynięcie poniżej linii startu.

Flaga „I” (India)

Flaga „I”, jako sygnał przygotowania, wiąże się już niestety z karą startową. Jeżeli w okresie ostatniej minuty przed sygnałem startu znajdziecie się po kursowej stronie linii startu lub jej przedłużeń, musicie powrócić na przedstartową stronę linii startu, przechodząc przez jedno z jej przedłużeń. Jeżeli tego nie zrobicie, zostaniecie sklasyfikowani jako OCS (nałożona zostanie na Was kara punktowa). Stąd też bardzo ważne jest, abyście przed startem obrali sobie jakiś punkt na brzegu, który będzie dla Was odnośnikiem Waszej pozycji na linii startu i pomoże w uniknięciu sytuacji przekraczania linii startu przedwcześnie.

Ostatnie sekundy przed startem /
zdjęcia: M. Karbowski


Flaga czarna, tzw. czarna śmierć

Sygnał przygotowania czarnej flagi jest niewątpliwie najbardziej nielubianą przez zawodników flagą. W języku potocznym nazywana jest ona także „czarną śmiercią”, gdyż złamanie przepisu czarnej flagi niesie za sobą nieprzyjemne konsekwencje. Wiemy dlaczego? Podobnie jak w przypadku flagi „I”, kara startowa czarnej flagi odnosi się do ostatniej minuty przed sygnałem startu. Jeżeli w tym okresie znajdziecie się w trójkącie utworzonym przez końce linii startu i pierwszy znak, zostaniecie zdyskwalifikowani bez rozpatrywania. Nie macie tym samym szansy naprawienia swojego przedwczesnego wystartowania w żaden sposób, a co gorsza, jeżeli wyścig będzie powtórzony z powodu generalnego odwołania lub przerwania, nie macie prawa do startu w tym wyścigu. Po odnotowaniu, jaką flagę wystawiła Komisja Regatowa na 4 min przed sygnałem startu, możecie skoncentrować się na przygotowaniach do startu. Kolejnym bowiem sygnałem, który zostanie podany, będzie sygnał jednej minuty, któremu towarzyszyć będzie opuszczenie flagi przygotowania, jak i jeden długi sygnał dźwiękowy. Przypominam Wam, aby w tym okresie nie znaleźć się przedwcześnie powyżej linii startu, zwłaszcza jeżeli obowiązuje kara startowa flagi „I” lub czarnej.

Sygnał startu

Ostatnim już sygnałem naszej procedury startowej będzie sygnał startu. Flaga klasy lub inna flaga opisana w instrukcji żeglugi zostanie wtedy opuszczona wraz z jednym sygnałem dźwiękowym. Pamiętajcie jednak, że przepis 26 PRŻ, mówiący o procedurach startowych wyścigów, wyraźnie podkreśla, że czasy liczone są od sygnałów optycznych. Brak sygnału dźwiękowego nie będzie brany pod uwagę. Zawsze warto spojrzeć na statek Komisji Regatowej, aby upewnić się, jakie sygnały podano, zamiast bezwzględnie ufać swoim zegarkom. Mam nadzieję, że temat procedury startowej przyswoiliście bez problemów. W następnej części cyklu przyjrzymy się najczęstszym sygnałom optycznym, z którymi możecie spotkać się, uczestnicząc w regatach.


W najnowszym numerze Jachtingu: MORZE 10. W poszukiwaniu Mokenów - Akweny, 24. Chopin na wyspie morskich rozbójników - Akweny, 34. Ostatnich gryzą psy - Materiały promocyjne, 36. Zadanie nawigacyjne - Rusz głową!, ŚRÓDLĄDZIE 38. Procedura startowa - Moda na Optimista, 40. Optimist - Najmłodsi żeglarze na start, TECHNIKA 44. Porcja wiedzy o kompasie - Kompasy, 52. AIS na jachcie - Nawigacja elektroniczna, 60. Garmin 78CS - testujemy ręczną nawigację, DE LUXE 64. Magnum 51 - złota bestia - Prezentacja, 69. Luksusowe gadżety, 70. Sessa C48 - Lato we włoskim stylu - Test, 76. Statek Miłosierdzia - Africa Mercy, 84. Ciekawostki ze świata - Need to know, 85. Świeża bryza - Nowości rynkowe, 86. Konkurs fotograficzny "Moja Wisła" - Nagrody "Jachtingu", 88. Micro Separator - Materiały promocyjne, 90. Day sailing - rozsądny kompromis?, MESA OFICERSKA 92. Kiedy kończy się sztorm i zaczyna huragan - Bezpieczeństwo na morzu, 98. Ratowanie mienia na wodzie - Materiały promocyjne, 100. Kapitan schodzi ostatni - Opowiadanie, 104. Blokart - żeglowanie po lądzie - Landsailing, 108. Nieznana Ziemia Południowa - Stare Mapy, 114. Gdzie warto być, co warto zobaczyć - Kalendarium imprez, 116. Na fali - Przegląd nowości, 118. Recenzje - Nowości wydawnicze, 120. Szpeje, dingsy i przydasie - Deko handlu.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 kwietnia

Bruno Peyron na "Commodore Explorer" zakończył w Breście rejs dookoła świata z wynikiem 79 dni.
wtorek, 20 kwietnia 1993
Na rynku wydawczniczym ukazał się pierwszym numer magazynu "Yachting World".
piątek, 20 kwietnia 1894