TYP: a1

Mazury w blasku gwiazd

czwartek, 2 lipca 2015
Bartłomiej Miłek
"Kto raz żeglował nocą wpatrzony w księżyc odbijający się w tafli wody, na zawsze zostanie odmieniony." (nieznany żeglarz)

Mazury nocą
Fot. Bartłomiej Miłek

Od paru lat możliwe jest żeglowanie nocą po Mazurach. Jednak tylko nieliczni armatorzy dostosowali jachty do żeglugi po zmroku, dlatego jeśli wybierasz się na rejs, zachęcam do przygotowania się na nocne żeglowanie.

Kilka rad jak podejść do tematu

Na allegro lub w internetowym sklepie żeglarskim zakup światła pozycyjne, kabel około 15 m oraz wtyczkę do zapalniczki samochodowej. Prawie wszystkie jednostki na Mazurach w kokpicie posiadają gniazdko samochodowe, do którego można śmiało podłączyć nasz przenośny zestaw. Koszt całej instalacji, jeśli dobrze poszukamy, może wynieść 60 zł, ale warto, tym bardziej, że jest to zestaw na lata.

Całość przed rejsem testujemy wykorzystując nasz lub ojca samochód. Jeśli mamy już gotową sprawną instalację, pakujemy do zestawu jeszcze jakieś kombinerki i śrubokręt oraz paski mocujące typu trytytki.

Jeśli pierwszy raz żeglujesz nocą, zadbaj o odpowiedni dobór akwenu i nocy, w trakcie której będziesz żeglował

Akwen – wybierz przede wszystkim głęboki i bez przeszkód, jak linie wysokiego napięcia, wystające kamienie przy brzegu itp. Dodatkowo ważnym aspektem jest oświetlenie. Dobrze jest wybrać akwen, przy którym są dwa lub więcej porty, które w ciemną noc pomogą ci prowadzić nawigację. Warto przypomnieć sobie, jak prowadzić nawigację terestryczną. Nieoświetlona linia brzegowa nawet w jasną noc zamienia się w jedną ciemną plamę. O ile dopłynięcie do jasno oświetlonego portu jest w miarę proste, o tyle dobicie na dziko do brzegu, przy którym byliśmy ostatnio rok temu, nastręcza trochę problemów.

Noc żeglugi – sprawdź, w które dni podczas twojego rejsu będzie pełnia księżyca. Mimo iż księżyc daje nam światło odbite, i tak znacząco oświetla cały akwen. Następnie sprawdź pogodę. Idealna siła wiatru na pierwszy raz to 1-3 w skali Beauforta. Nocą jest wystarczająco wiele atrakcji i nie trzeba sobie dodatkowo utrudniać żeglugi pogodą.

Kilka zasad bezpieczeństwa
– żegluga nocą jest niebezpieczna z prostej przyczyny: w nocy nikt nie wpatruje się w jezioro, więc nikt nie zauważy czy twój jacht się wywrócił, czy też nie. Sama wywrotka jest tak samo niebezpieczna jak w dzień, ale już czas oczekiwania na pomoc jest o wiele dłuższy. Dlatego każdy członek załogi, obojętnie czy będzie pod pokładem czytał książkę, czy będzie pracował przy żaglach, ma na sobie kamizelkę ratunkową oraz ciepłe ubranie. Sprawdź czy koło ratunkowe można łatwo dostać i użyć w razie potrzeby. Niech w miarę możliwości każdy członek załogi ma ze sobą coś świecącego i wodoodpornego. Fajne są lampki rowerowe typu żabka oblane są silikonem i kosztują grosze. Na koniec niechaj jedna lub dwie osoby mają przy sobie naładowane telefony komórkowe zabezpieczone przed wodą. Nie muszę przypominać, żeby wklepać sobie w komórkę numer mazurskiego WOPR-u 601 100 100.

Tak przygotowany możesz ruszać nocą na mazurskie szlaki, na których mam nadzieję się spotkamy.
Tagi: Nocne pływanie, Mazury
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 28 marca

Zmarł Mieczysław Pluciński, jeden z polskich konstruktorów jachtowych; najsłynniejszą z jego konstrukcji był jacht typu P-7.
poniedziałek, 28 marca 1983
Start z Las Palmas do rejsu dookoła świata Krystyny Chojnowskiej-Liskiewicz na s/y "Mazurek".
niedziela, 28 marca 1976
Urodził się Zbigniew Puchalski, sławny ze swych rejsów na s/y "Miranda" w regatach OSTAR 72 i rejsu dookoła świata.
wtorek, 28 marca 1933